Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52273
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJorge Luiz Dasilvapt_BR
dc.creatorFlávia Carvalho Malta de Mellopt_BR
dc.creatorWanderlei Abadio de Oliveirapt_BR
dc.creatorRogério Ruscitto do Pradopt_BR
dc.creatorMarta Angélica Iossi Silvapt_BR
dc.creatorDeborah Carvalho Maltapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-19T19:40:52Z-
dc.date.available2023-04-19T19:40:52Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage10pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/0104-07072018000310017pt_BR
dc.identifier.issn1980265Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52273-
dc.description.abstractObjective: to identify bullying victimization among Brazilian students and analyze its association with individual and contextual variables. Method: cross-sectional, population-based study with data collected by the National Survey of School Health. A total of 109,104 9th grade students from public and private schools participated. Data were collected using a self-report questionnaire. We tested a model of association between bullying and sociodemographic variables (age, self-reported race, and mothers’ education), mental health (loneliness, insomnia, and lack of friends), family context (being spanked at home), school absenteeism (missing classes), and risk behavior (drug experimentation). Univariate and multivariate analyses were conducted. Results: the prevalence of victimization was 7.2%. Boys and girls aged 14 and 15 years old less frequently experienced bullying, while girls younger than 13 years old more frequently experienced bullying (OR: 1.48, CI95%: 1.02-2.15). Indigenous boys (OR: 1.37, CI95%: 1.15-1.65), Afro-descendant girls (OR: 1.24, CI95%: 1.09-1.40) Asian-descendant girls (OR: 1.43, CI95%: 1.21-1.70) were more frequently victims. Loneliness, lack of friends, insomnia, missing classes, domestic violence, and low level of mother’s education were associated with victimization among both boys and girls while drug use was associated only with girls (OR: 1.19, CI95%: 1.03-1.37). Conclusion: the results indicate that bullying victimization interferes in the education and health of students. These findings can support interventions intended to facilitate coping and promote health in schools.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: identificar a prevalência de vitimização por bullying em estudantes brasileiros e analisar sua associação com variáveis individuais e de contexto. Método: estudo transversal, de base populacional, com dados provenientes da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Participaram 109.104 estudantes do 9º ano do Ensino Fundamental de escolas públicas e privadas. A coleta de dados ocorreu por meio de um questionário autoaplicável. Foi testado o modelo de associação entre o bullying e variáveis sociodemográficas (idade, raça/cor da pele autodeclarada e escolaridade da mãe), de saúde mental (sentimento de solidão, insônia e falta de amigos), de contexto familiar (apanhar em casa), absenteísmo escolar (falta às aulas) e comportamento de risco para a saúde (experimentação de drogas). Foram realizadas análises uni e multivariadas. Resultados: a prevalência de vitimização foi de 7,2%. Os meninos e as meninas de 14 e 15 anos sofreram menos bullying, e as meninas menores de 13 anos sofreram mais (OR: 1,48, IC95%: 1,02-2,15). Foram mais vítimas meninos indígenas (OR: 1,37, IC95%: 1,15-1,65), meninas pretas (OR: 1,24, IC95%: 1,09-1,40) e meninas amarelas (OR: 1,43, IC95%: 1,21-1,70). Sentir-se solitário, não ter amigos, ter insônia, faltar às aulas, sofrer violência física na família e possuir mãe com baixa escolaridade foram variáveis associadas à vitimização para meninos e meninas e usar drogas, somente para as meninas (OR: 1,19, IC95%: 1,03-1,37). Conclusão: os resultados indicam que a vitimização por bullying interfere na escolaridade e na saúde dos estudantes. Dados que podem subsidiar iniciativas de enfrentamento do bullying e de promoção de saúde nas escolaspt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTexto & Contexto - Enfermagem-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBullyingpt_BR
dc.subjectSaúde escolarpt_BR
dc.subjectAssunção de riscospt_BR
dc.subjectRelações familiarespt_BR
dc.subjectRelações familiarespt_BR
dc.subject.otherBullyingpt_BR
dc.subject.otherServiços de saúde escolarpt_BR
dc.subject.otherRelações familiarespt_BR
dc.subject.otherAssunção de riscospt_BR
dc.titleVitimização por bullying em estudantes brasileiros: resultados da pesquisa nacional de saúde do escolar (pense)pt_BR
dc.title.alternativeBullying victimization among Brazilian students: Results of the national survey of school health(PENSE)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://doi:10.1590/0104-07072018000310017pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8214-5734pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.