Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52360
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPreciosa Fernandespt_BR
dc.creatorElania de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-21T00:11:56Z-
dc.date.available2023-04-21T00:11:56Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue10pt_BR
dc.citation.spage52pt_BR
dc.citation.epage73pt_BR
dc.identifier.issn2183-8755pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52360-
dc.description.abstractIn Portugal, curriculum policies suffered oscillatory movements (Fernandes, 2011) that led schools and teachers to “distrust” the benefits that these proposals can bring to the improvement of work processes and student learning. Based on this premise, a research was conducted that focused on two measures implemented in Portugal in 2017/2018, which defend the principles of an inclusive education / school (Decree-Law No. 54/2018, of 6 July) and curriculum autonomy and flexibility (Decree-Law No. 55/2018 of July 6). In this context, it was intended to identify and analyze approximations and distances between “official” / legal discourses and teachers 'discourses, and to understand implications of these curricular proposals in school daily life and teachers' work. Methodologically, beyond the analysis of legal documents, it was use the Focus Group with teachers, department coordinators, from two School Groupings from the northern region of Portugal. Overall, the results suggest that the approximations focus on the field of principles that underpin inclusive education, namely the principle of attention to student diversity and respect for their learning rhythms. The distances are noted in the field of possibilities of autonomy of teachers / coordinators, namely in their ability to integrate bureaucratic demands with a change in curriculum development processes oriented towards curricular flexibility. Collaborative peer work appears as an important collective action strategy that enhances more inclusive educational practices.pt_BR
dc.description.resumoEm Portugal, as políticas curriculares têm sofrido movimentos oscilatórios (Fernandes, 2011) que têm levado as escolas e os professores a “desconfiarem” dos benefícios que essas propostas podem trazer quer para a melhoria dos processos de trabalho, quer das aprendizagens dos alunos. Tendo este pressuposto por base, foi realizada uma pesquisa que teve por foco duas medidas políticas implementadas em Portugal em 2017/2018 que preconizam princípios de uma educação/escola inclusiva (Decreto-Lei n.º 54/2018, de 6 de julho) e de autonomia e flexibilidade curricular (Decreto-Lei n.º 55/2018, de 6 de julho). Pretendeu-se, nesse âmbito, identificar e analisar aproximações e distanciamentos entre discursos “oficiais”/legais e discursos de professores, e compreender implicações dessas propostas curriculares nos quotidianos escolares e no trabalho dos professores. Metodologicamente, para além da análise de documentos legais, utilizou-se o Focus Group com professores, coordenadores de departamento, de dois Agrupamentos de Escolas da região norte de Portugal. Genericamente, os resultados sugerem que as aproximações se concentram no campo dos princípios que sustentam a educação inclusiva, nomeadamente o principio de atenção à diversidade dos alunos e de respeito pelos seus ritmos de aprendizagem. Os distanciamentos fazem-se notar no campo das possibilidades de autonomia dos professores/coordenadores, nomeadamente na sua capacidade de equacionarem as demandas burocráticas com uma mudança nos processos de desenvolvimento do currículo orientada para a flexibilidade curricular. O trabalho colaborativo entre pares aparece como uma importante estratégia de ação coletiva potenciadora de práticas educativas mais inclusivas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Estudos Curriculares-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas curricularespt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectFlexibilidade curricularpt_BR
dc.subjectProfessorespt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.subject.otherSistemas de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.titleEducação inclusiva e flexibilidade curricular - aproximações e distanciamentos entre discursos "oficiais" e discursos de professorespt_BR
dc.title.alternativeInclusive education and curriculum flexibility-approximations and distances between "official" and teacher discoursespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.nonio.uminho.pt/rec/index.php?journal=rec&page=issue&op=view&path%5B%5D=9&path%5B%5D=showTocpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-4318-3308pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3508-2985pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.