Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52450
Type: Tese
Title: Las Yeguas del Apocalipsis, Oficcina Multimédia e Yuyachkani: corpos sudacas
Other Titles: Las Yeguas del Apocalipsis, Oficcina Multimédia and Yuyachkani: sudacas bodies
Las Yeguas del Apocalipsis, Oficcina Multimédia y Yuyachkani: cuerpos sudacas
Authors: Fabrício Trindade Pereira
First Advisor: Mônica Medeiros Ribeiro
First Referee: Sara del Carmen Rojo de la Rosa
Second Referee: Marcos Antônio Alexandre
Third Referee: Eder Rodrigues da Silva
metadata.dc.contributor.referee4: Carla Dameane Pereira de Souza
Abstract: Las yeguas del apocalipsis, Oficcina Multimédia e Yuyachkani - corpos sudacas - se compõe de criações artísticas que insurgem, em contexto e complexidade, pelo espaço-tempo em território sudaca sob ditaduras militares nas décadas de 60 e 70 do século XX. Como as elaborações artísticas sudacas contemporâneas, sob a perspectiva transversal do corpo enquanto materialidade da existência, inserem-se, atualizam e subvertem seus contextos sociais e históricos? É possível reconhecer, nesses modos de se fazer, elementos que configuram uma arte, realizada desde as emergências de seus territórios, disponível à insurgência de outras possibilidades miradas ao porvir? As obras artísticas criadas e elaboradas por Pedro Lemebel e Francisco Casas, do duo Las Yeguas del Apocalipsis (1987-1997), de Santiago/Chile, por Ione de Medeiros, do Grupo Oficcina Multimédia (1977), de Belo Horizonte/Brasil, e por Ana Correa, do Grupo Cultural Yuyachkani (1971), de Lima/Peru acompanham, são referenciadas e habitam esta travessia reflexiva.
Abstract: Las yeguas del apocalipsis, Oficcina Multimédia e Yuyachkani - sudacas bodies - is composed of artistic creations that rise, in context and complexity, through space-time in sudaca territory under military dictatorships in the 60s and 70s of the 20th century. How do contemporary sudacas artistic elaborations, from the transversal perspective of the body as the materiality of existence, insert themselves, update and subvert their social and historical contexts? Is it possible to recognize, in these ways of production, elements that configure an art, made since the emergence of their territories, available to the insurgency of other possibilities aimed at the future? The artistic works created and elaborated by Pedro Lemebel and Francisco Casas, from the duo Las Yeguas del Apocalipsis (1987-1997), from Santiago/Chile, by Ione de Medeiros, from the Grupo Oficcina Multimédia (1977), from Belo Horizonte/Brazil, and by Ana Correa, from the Yuyachkani Cultural Group (1971), from Lima/Peru, are partners, references and inhabit this reflective crossing.
Subject: Las Yeguas del Apocalipsis (Grupo de teatro)
Officina Multimédia (Grupo de teatro)
Yuyachkani (Grupo de teatro)
Teatro - América Latina - História - 1960-1970
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/52450
Issue Date: 24-Feb-2023
Appears in Collections:Teses de Doutorado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons