Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/52450
Type: | Tese |
Title: | Las Yeguas del Apocalipsis, Oficcina Multimédia e Yuyachkani: corpos sudacas |
Other Titles: | Las Yeguas del Apocalipsis, Oficcina Multimédia and Yuyachkani: sudacas bodies Las Yeguas del Apocalipsis, Oficcina Multimédia y Yuyachkani: cuerpos sudacas |
Authors: | Fabrício Trindade Pereira |
First Advisor: | Mônica Medeiros Ribeiro |
First Referee: | Sara del Carmen Rojo de la Rosa |
Second Referee: | Marcos Antônio Alexandre |
Third Referee: | Eder Rodrigues da Silva |
metadata.dc.contributor.referee4: | Carla Dameane Pereira de Souza |
Abstract: | Las yeguas del apocalipsis, Oficcina Multimédia e Yuyachkani - corpos sudacas - se compõe de criações artísticas que insurgem, em contexto e complexidade, pelo espaço-tempo em território sudaca sob ditaduras militares nas décadas de 60 e 70 do século XX. Como as elaborações artísticas sudacas contemporâneas, sob a perspectiva transversal do corpo enquanto materialidade da existência, inserem-se, atualizam e subvertem seus contextos sociais e históricos? É possível reconhecer, nesses modos de se fazer, elementos que configuram uma arte, realizada desde as emergências de seus territórios, disponível à insurgência de outras possibilidades miradas ao porvir? As obras artísticas criadas e elaboradas por Pedro Lemebel e Francisco Casas, do duo Las Yeguas del Apocalipsis (1987-1997), de Santiago/Chile, por Ione de Medeiros, do Grupo Oficcina Multimédia (1977), de Belo Horizonte/Brasil, e por Ana Correa, do Grupo Cultural Yuyachkani (1971), de Lima/Peru acompanham, são referenciadas e habitam esta travessia reflexiva. |
Abstract: | Las yeguas del apocalipsis, Oficcina Multimédia e Yuyachkani - sudacas bodies - is composed of artistic creations that rise, in context and complexity, through space-time in sudaca territory under military dictatorships in the 60s and 70s of the 20th century. How do contemporary sudacas artistic elaborations, from the transversal perspective of the body as the materiality of existence, insert themselves, update and subvert their social and historical contexts? Is it possible to recognize, in these ways of production, elements that configure an art, made since the emergence of their territories, available to the insurgency of other possibilities aimed at the future? The artistic works created and elaborated by Pedro Lemebel and Francisco Casas, from the duo Las Yeguas del Apocalipsis (1987-1997), from Santiago/Chile, by Ione de Medeiros, from the Grupo Oficcina Multimédia (1977), from Belo Horizonte/Brazil, and by Ana Correa, from the Yuyachkani Cultural Group (1971), from Lima/Peru, are partners, references and inhabit this reflective crossing. |
Subject: | Las Yeguas del Apocalipsis (Grupo de teatro) Officina Multimédia (Grupo de teatro) Yuyachkani (Grupo de teatro) Teatro - América Latina - História - 1960-1970 |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Artes |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/52450 |
Issue Date: | 24-Feb-2023 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
La Yeguas del Apocalipsis, Oficcina Multimédia e Yuyachkani - corpos sudacas. Fabrício Trindade.pdf | 25.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License