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dc.creatorHenrique Rodrigues Leroypt_BR
dc.creatorAlexandre Cadilhept_BR
dc.date.accessioned2023-04-25T19:05:16Z-
dc.date.available2023-04-25T19:05:16Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage250pt_BR
dc.citation.epage270pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4013/cld.2020.182.01pt_BR
dc.identifier.issn21776202pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52461-
dc.description.abstractIn this work, we aim to construct an understanding of the internship in a course of teacher education that proposes to take on one of the challenges posed to teacher training: preparing the future professional to create learning possibilities in diverse, cultural and social contexts. Such diversity is reflected from the criticism of coloniality as a mode of subjectivation. We argue that the place of the teacher practicum, at its intersection between academic and professional practice, is configured as a potent scenario for an education whose teaching projects are guided by work that is concerned with reflecting and reducing inequalities when making a decolonial pedagogy that focuses on changing attitudes. For this, we present reflections of practices developed by us in the orientation of the Portuguese Practicum Course in two federal universities in Minas Gerais, Brazil, concluding with the proposition of three principles for a decolonial teacher training.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, objetivamos construir uma compreensão sobre o estágio na Licenciatura em Letras que se proponha a assumir um dos desafios colocados à formação docente: preparar o futuro profissional para criar possibilidades de aprendizagem em contextos diversos cultural e socialmente. Tal diversidade é refletida a partir da crítica à colonialidade como modo de subjetivação. Argumentamos que o lugar do estágio, na sua interseção entre a prática acadêmica e profissional, configura- se como um cenário potente para uma educação cujos projetos de ensino orientem- se por um trabalho que se ocupe em refletir e diminuir desigualdades sociais ao fazer uma pedagogia decolonial que aposte na mudança de atitudes. Para isso, apresentamos reflexões de práticas desenvolvidas por nós na orientação do estágio de Língua Portuguesa em duas universidades federais mineiras, concluindo com a proposição de três princípios para uma formação docente decolonial.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCalidoscópio-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação docentept_BR
dc.subjectDecolonialidadept_BR
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleFormação de professores de língua e decolonialidade: o estágio supervisionado como espaço de (re)existênciaspt_BR
dc.title.alternativeLanguage teacher education and decoloniality: the teacher practicum as a place of (re) existencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2020.182.01pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2902-1713pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4818-6428pt_BR
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