Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52542
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarlos Fernando Ferreira Lobopt_BR
dc.creatorLeandro Cardosopt_BR
dc.creatorIvânia Linhares de Almeidapt_BR
dc.creatorRicardo Alexandrino Garciapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-26T20:20:52Z-
dc.date.available2023-04-26T20:20:52Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume34pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage321pt_BR
dc.citation.epage339pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20947/S0102-3098a0013pt_BR
dc.identifier.issn1980-5519pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52542-
dc.description.abstractIt is not unusual for specific academic literature to contain controversies regarding the limits and actual territorial configuration of the metropolitan regions in Brazil. Aside from the lack of consensus and well defined criteria to establish these regional and political-administrative outlines, it seems relevant to consider the meaning of commuting as an indicator of the metropolitan social and economic dynamic. The objective of this article is to investigate the level of integration of the municipalities that make up the Metropolitan Region of Belo Horizonte (MRBH), based on the flows of pendular displacement. With information extracted from the sample micro-data of the Demographic Census 2010, the methodology presented made it possible to propose an Index of Metropolitan Integration for each municipality in the region, derived from the Internal Pendularity Ratio, Pendular Connectivity and Nuclear Pendularity In general, the results highlighted some very low levels of integration, especially in the cases of the municipalities of Itatiaiuçu, Itaguara and Baldim.pt_BR
dc.description.resumoNão é raro na literatura acadêmica específica haver controvérsias sobre os limites e a própria configuração territorial das regiões metropolitanas no Brasil. Afora a falta de consenso e critérios bem definidos para o estabelecimento desses recortes regionais e político-administrativos, parece relevante considerar o significado da mobilidade pendular como indicador da dinâmica econômica e social metropolitana. O objetivo desse artigo é investigar o nível de integração dos municípios que compõem a Região Metropolitana de Belo Horizonte, tendo como base os fluxos de deslocamentos pendulares. Com informações extraídas dos microdados amostrais do Censo Demográfico 2010, a metodologia apresentada permitiu a proposição, para cada município da região, de um Índice de Integração Regional, derivado da razão de pendularidade interna, razão de conectividade pendular e razão de pendularidade nuclear. Em geral, os resultados indicaram sensíveis diferenças regionais no espaço metropolitano, o que permitiu destacar alguns níveis muito baixos de integração, especialmente para os casos dos municípios de Itatiaiuçu, Itaguara e Baldim.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA TRANSPORTES E GEOTECNIApt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Estudos de Populaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIntegração metropolitanapt_BR
dc.subjectMobilidade pendularpt_BR
dc.subjectRegião metropolitanapt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subject.otherEconomiapt_BR
dc.subject.otherGeografiapt_BR
dc.subject.otherPlanejamento urbano - Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.titleMobilidade pendular e a integração metropolitana: uma proposta metodológica para os municípios da região metropolitana de Belo Horizonte/MG - 2010pt_BR
dc.title.alternativeCommuting and metropolitan interaction/cohesion: a methodological proposal for the municipalities of the Metropolitan Region of Belo Horizonte/MG – 2010pt_BR
dc.title.alternativeMovilidad pendular e interacción/coesión metropolitana: uma proposta metodológica para os municipios de la Región Metropolitana de Belo Horizonte/MG – 2010pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://rebep.emnuvens.com.br/revista/article/view/1001pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5368-8879pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7144-9866pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mobilidadependulareaintegração.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.