Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52546
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarlos Fernando Ferreira Lobopt_BR
dc.creatorLeandro Cardosopt_BR
dc.creatorRalfo Edmundo da Silva Matospt_BR
dc.creatorEduardo Guimarãespt_BR
dc.date.accessioned2023-04-26T20:22:39Z-
dc.date.available2023-04-26T20:22:39Z-
dc.date.issued2018-02-26-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage80pt_BR
dc.citation.epage102pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2237-549X.2018.19367pt_BR
dc.identifier.issn2237-549Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52546-
dc.description.abstractDespite the decline in the rate of population growth observed in the last decades of the last century, the metropolitan peripheries in Brazil continue to attract significant population flows. The purpose of this article is to evaluate the supposed gain of economic self-sufficiency of the municipalities of the Metropolitan Periphery of Belo Horizonte, based on the commuting displacements. Based on the sample micro data of the Demographic Census of 1991, 2000 and 2010 it was possible to identify a significant growth in the volume of work and students in the metropolitan periphery itself, even though Belo Horizonte maintained its regional centrality. Even though a good part of this workforce is linked to sectors with a lower level of occupational qualification, it seems that the local labor market has increased its power of attraction and retention, allowing part of the population to be employed in the same municipality of residence.pt_BR
dc.description.resumoApesar da queda no ritmo de crescimento demográfico observado nas últimas décadas do século passado, as periferias metropolitanas no Brasil continuam atraindo expressivos fluxos populacionais. O propósito desse artigo é avaliar o suposto ganho de autossuficiência econômica dos municípios da Periferia Metropolitana de Belo Horizonte, tendo como base os deslocamentos pendulares. Com base nos microdados amostrais dos Censos Demográficos de 1980, 2000 e 2010 foi possível identificar um sensível crescimento no volume de trabalhadores e estudantes que realizam suas atividades na própria periferia metropolitana, ainda que Belo Horizonte tivesse mantido sua centralidade regional. Mesmo que boa parte dessa mão de obra esteja vinculada a setores com menor nível de qualificação ocupacional, parece que o mercado de trabalho local tem ampliado o seu poder de atração e retenção, permitindo que parte da população esteja ocupada no próprio município de residência.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Geografiaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMobilidade Pendularpt_BR
dc.subjectAutossuficiência Municipalpt_BR
dc.subjectRMBHpt_BR
dc.subject.otherGeografiapt_BR
dc.subject.otherMobilidade socialpt_BR
dc.subject.otherMobilidade pessoalpt_BR
dc.subject.otherTransporte urbano - Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.titleMobilidade pendular e autossuficiência econômica na Periferia Metropolitana de Belo Horizonte/MGpt_BR
dc.title.alternativeCommuting and economic self-sufficiency of the municipalities of the Metropolitan Periphery of Belo Horizonte/MGpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/geografias/article/view/19367pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5368-8879pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mobilidadependulareautossuficiencia.pdf634.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.