Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52560
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Rafaela Correia Ferreirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6055251026096191pt_BR
dc.contributor.referee1Denise Alves de Araujopt_BR
dc.contributor.referee2Keli Cristina Contipt_BR
dc.creatorAdauto Lucio Auarekpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8495185056900624pt_BR
dc.date.accessioned2023-04-27T10:26:34Z-
dc.date.available2023-04-27T10:26:34Z-
dc.date.issued2022-11-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52560-
dc.description.abstractThis work aimed to elaborate understandings about the teaching of Mathematics, especially in the content of Geometry, in high school education of Young people and adults (EJA). To this end, interviews were conducted with five teachers who worked or worked in the EJA in high school, trying to analyze the conceptions evidenced by these subjects about the profile of young and adult students and teaching to this audience; on mathematics in this modality of basic education; and on the teaching of Geometry in general. The research was conducted during the Covid 19 pandemic period and, due to the restrictions imposed, the interviews were conducted at a distance. From these interviews, narratives were elaborated using oral history as a theoretical and methodological framework and it was intended to make analyses according to theoretical references of high school mathematics and JaS. The objective was to bring elements to foster the discussion about the teaching of Mathematics and, in particular, geometry in high school, in the EJA modality. In the interviews, subjects emerged that were common among the reports, such as: the youthization of the students; the difficulty of teaching with the age difference between students; the lack of knowledge of the students for the content of Geometry; the little contact that teachers had with the content of Geometry in their school education; the difficulty of reconciling the curriculum with the EJA modality; and the conditions that school administrations impose regarding the distribution of classes and support to the teacher's work. As an educational product, an e-book was developed that contains a theoretical part on the teaching of Mathematics, especially geometry in high school of the EJA, the narratives of the interviewees and also the analyses and reflections of these practices under the light of the theoretical framework. Keywords: Mathematics and Geometry Education. Education of Young and Adult People. Middle school. Oral historypt_BR
dc.description.resumoEste trabalho teve o objetivo de elaborar compreensões sobre o ensino de Matemática, em especial no conteúdo de Geometria, no Ensino Médio da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Para tal, foram feitas entrevistas com cinco professores que atuam ou atuaram na EJA no Ensino Médio, procurando analisar as concepções evidenciadas por esses sujeitos sobre o perfil de estudantes jovens e adultos e o ensino para esse público; sobre a Matemática nessa modalidade da educação básica; e sobre o ensino de Geometria em geral. A pesquisa foi feita durante o período da pandemia do Covid 19 e, devido às restrições impostas, as entrevistas foram feitas a distância. A partir dessas entrevistas, foram elaboradas narrativas utilizando a História Oral como referencial teórico e metodológico e pretendeu-se tecer análises de acordo com referenciais teóricos do Ensino Médio de Matemática e de EJA. O objetivo foi trazer elementos para fomentar a discussão sobre o ensino de Matemática e, em especial, a Geometria no Ensino Médio, na modalidade EJA. Nas entrevistas surgiram assuntos que foram comuns entres os relatos, como: a juvenilização dos alunos; a dificuldade de lecionar com a diferença de idade entre os alunos; a falta de conhecimento dos alunos para o conteúdo de Geometria; o pouco contato que os professores tiveram com o conteúdo de Geometria na sua formação escolar; a dificuldade de conciliar o currículo com a modalidade da EJA; e as condições que as gestões escolares impõem quanto à distribuição de aulas e apoio ao trabalho do professor. Como produto educacional desenvolveu-se um e-book que contém uma parte teórica sobre o ensino de Matemática, especialmente o de Geometria no Ensino Médio da EJA, as narrativas dos entrevistados e também as análises e reflexões dessas práticas sob a luz do referencial teórico. Palavras-chave: Educação Matemática e de Geometria. Educação de Pessoas Jovens e Adultas. Ensino Médio. História Oral.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Matemática e de Geometriapt_BR
dc.subjectEducação de pessoas jovens e adultaspt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectHistória oralpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherMatemática - Estudo e ensino (Ensino médio)pt_BR
dc.subject.otherGeometria - Estudo e ensino (Ensino médio)pt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.subject.otherHistoria oralpt_BR
dc.titleNarrativas sobre o ensino de Matemática, em especial de Geometria, no ensino médio da Educação de Jovens e Adultos EJApt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.