Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/52575
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Carolina Ruoso | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-04-27T14:04:38Z | - |
dc.date.available | 2023-04-27T14:04:38Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.citation.volume | 5 | pt_BR |
dc.citation.issue | 14 | pt_BR |
dc.citation.spage | 758 | pt_BR |
dc.citation.epage | 775 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n14.p758-775 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2525-426X | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/52575 | - |
dc.description.abstract | This article presents the context of research on artists’ museums in Latin America and Africa. Initially we present what we understand by museum of artist and its relationship with museology and the history of art. To then analyze the Firmeza Minimuseum as a work of art from the trajectory of the artists Nice and Estrigas, describing the work carried out by them in the city of Fortaleza in defense of artists and the history of art in Ceará. We present an analysis of the actions developed relating them to the musealization of art: safeguarding and communication. Conducting workshops, conversation wheels, research, production of documentary sources, conducting exhibitions and publications on art. We argue that all this work of memory in defense of the arts takes place from a community museum that promotes the writing of a history of counter-hegemonic art, insurgent, which starts from the so-called periphery of the arts. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente artigo apresenta o contexto da pesquisa a respeito de museus de artista na América Latina e na África. Inicialmente apresentamos o que compreendemos por museu de artista e sua relação com a museologia e a história da arte. Para depois analisarmos o Minimuseu Firmeza como obra de arte a partir da trajetória dos artistas Nice e Estrigas, descrevendo o trabalho realizado por eles na cidade de Fortaleza em defesa dos artistas e da história da arte no Ceará. Apresentamos uma análise das ações desenvolvidas relacionando-as a musealização da arte: salvaguarda e comunicação. Realização de ateliês, rodas de conversa, pesquisa, produção de fontes documentais, realização de exposições e publicações sobre arte. Argumentamos que todo esse trabalho de memória em defesa das artes acontece a partir de um museu comunitário que promove a escrita de uma história da arte contra-hegemônica, insurgente, que parte da chamada periferia das artes. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Museu de artista | pt_BR |
dc.subject | Estrigas e Nice Firmeza | pt_BR |
dc.subject | Minimuseu Firmeza | pt_BR |
dc.subject.other | Minimuseu Firmeza | pt_BR |
dc.subject.other | Artistas - Ceará | pt_BR |
dc.subject.other | Museus de arte | pt_BR |
dc.title | Minimuseu Firmeza: arte/vida em defesa de uma história da arte no Ceará | pt_BR |
dc.title.alternative | Minimuseum Firmeza: art/life in defense of an art history in Ceará | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-3340-4357 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Minimuseu Firmeza.pdf | 127.27 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.