Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52575
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarolina Ruosopt_BR
dc.date.accessioned2023-04-27T14:04:38Z-
dc.date.available2023-04-27T14:04:38Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue14pt_BR
dc.citation.spage758pt_BR
dc.citation.epage775pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n14.p758-775pt_BR
dc.identifier.issn2525-426Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52575-
dc.description.abstractThis article presents the context of research on artists’ museums in Latin America and Africa. Initially we present what we understand by museum of artist and its relationship with museology and the history of art. To then analyze the Firmeza Minimuseum as a work of art from the trajectory of the artists Nice and Estrigas, describing the work carried out by them in the city of Fortaleza in defense of artists and the history of art in Ceará. We present an analysis of the actions developed relating them to the musealization of art: safeguarding and communication. Conducting workshops, conversation wheels, research, production of documentary sources, conducting exhibitions and publications on art. We argue that all this work of memory in defense of the arts takes place from a community museum that promotes the writing of a history of counter-hegemonic art, insurgent, which starts from the so-called periphery of the arts.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo apresenta o contexto da pesquisa a respeito de museus de artista na América Latina e na África. Inicialmente apresentamos o que compreendemos por museu de artista e sua relação com a museologia e a história da arte. Para depois analisarmos o Minimuseu Firmeza como obra de arte a partir da trajetória dos artistas Nice e Estrigas, descrevendo o trabalho realizado por eles na cidade de Fortaleza em defesa dos artistas e da história da arte no Ceará. Apresentamos uma análise das ações desenvolvidas relacionando-as a musealização da arte: salvaguarda e comunicação. Realização de ateliês, rodas de conversa, pesquisa, produção de fontes documentais, realização de exposições e publicações sobre arte. Argumentamos que todo esse trabalho de memória em defesa das artes acontece a partir de um museu comunitário que promove a escrita de uma história da arte contra-hegemônica, insurgente, que parte da chamada periferia das artes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMuseu de artistapt_BR
dc.subjectEstrigas e Nice Firmezapt_BR
dc.subjectMinimuseu Firmezapt_BR
dc.subject.otherMinimuseu Firmezapt_BR
dc.subject.otherArtistas - Cearápt_BR
dc.subject.otherMuseus de artept_BR
dc.titleMinimuseu Firmeza: arte/vida em defesa de uma história da arte no Cearápt_BR
dc.title.alternativeMinimuseum Firmeza: art/life in defense of an art history in Cearápt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3340-4357pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Minimuseu Firmeza.pdf127.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.