Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52636
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFelipe Júnio de Souza Oliveirapt_BR
dc.creatorDiogo Alves de Faria Reispt_BR
dc.date.accessioned2023-04-27T21:12:20Z-
dc.date.available2023-04-27T21:12:20Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage25pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.52041/serj.v20i2.316pt_BR
dc.identifier.issn1570-1824pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52636-
dc.description.abstractIn this paper, the objective is to discuss some aspects of statistical literacy in the context of conducting an educative project of opinion survey in the perspective of the teaching-learning approach of the Nossa Escola Pesquisa Sua Opinião (Nepso) Program or “our school survey your opinion”, in English. This Program, with centers created in some regions of Brazil, Latin America and Europe, consists of the dissemination of the use of opinion survey as a pedagogical tool through an eight-step methodology. This discussion is supported by a qualitative research, of participant observation, whose empirical research was based on the holding of eight meetings for the development of an opinion survey based on a theme chosen by a group of 16 students aged 13-14 years at a public school from Belo Horizonte city, state of Minas Gerais, Brazil. Of these eight meetings, one was selected to explore the analysis model we call the Nepso Process, which was based on the non-fragmentation of this teaching-learning approach to the detriment of a fragmented analysis. For such, the data were analyzed in a descriptive and interpretive manner, coherent with the qualitative nature of the research. Thus, it was found that Nepso is a methodology capable of stimulating statistical literacy in students through steps that link competencies and skills needed to work with projects.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, objetivamos discutir alguns aspectos do letramento estatístico no âmbito da realização de um projeto educativo de pesquisa de opinião na perspectiva da abordagem de ensino-aprendizagem do Programa Nossa Escola Pesquisa Sua Opinião (Nepso). Esse Programa, com polos criados em algumas regiões do Brasil, América Latina e Europa, consiste na disseminação do uso da pesquisa de opinião como ferramenta pedagógica por meio de uma metodologia baseada em oito etapas. Tal discussão está amparada em uma investigação qualitativa, de observação participante, cuja pesquisa empírica baseou-se na realização de oito encontros para o desenvolvimento de uma pesquisa de opinião a partir de um tema escolhido por um grupo de 16 estudantes de 13-14 anos de uma escola pública da cidade de Belo Horizonte, Estado de Minas Gerais, Brasil. Desses oito encontros, um foi selecionado para perscrutar o modelo de análise que chamamos de Processo Nepso que consistiu na não-fragmentação dessa abordagem de ensino-aprendizagem em prol de estratos de análise. Para tanto, os dados foram analisados de forma descritiva e interpretativa, coerente com a natureza qualitativa da pesquisa. Destarte, verificou-se que o Nepso é uma metodologia capaz de estimular algum letramento estatístico nos estudantes por meio das suas etapas de trabalho que vinculam competências e habilidades necessárias ao trabalho com projetos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofStatistics Education Research Journal-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPesquisa em Educação Estatísticapt_BR
dc.subjectAmérica Latinapt_BR
dc.subjectLetramento estatísticopt_BR
dc.subjectPesquisa educativa de opiniãopt_BR
dc.subject.otherEstatística educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.titleO Nepso e a pesquisa educativa de opinião na América Latina: discussões sobre o letramento estatístico na perspectiva dessa abordagempt_BR
dc.title.alternativeThe Nepso and opinion educative survey in Latin America: discussions on statistical literacy in the perspective of this approachpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://iase-web.org/ojs/SERJ/article/view/316pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6670-0689pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3693-6620pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.