Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52749
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Roberto da Costa Quininopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4614108535307047pt_BR
dc.contributor.referee1Mateus Morais Araújopt_BR
dc.creatorLucas Fernandes de Magalhãespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9584189422011921pt_BR
dc.date.accessioned2023-05-03T15:02:56Z-
dc.date.available2023-05-03T15:02:56Z-
dc.date.issued2022-12-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52749-
dc.description.abstractOne of the main methodological challenges faced by Economics and Political Science is to evaluate the impact of public policies. Did the conditional income transfer policy increase the years of schooling of the children of the families benefiting from the program? Does increasing the minimum wage raise unemployment? Did charging for baggage handling reduce the price of airline tickets? Finding answers to these questions is not a trivial task. Usually, to avoid biases in the analysis, experimental or quasi-experimental designs are used that are difficult to understand for students with little knowledge of econometrics and statistics. In this work, I propose the use of simulated data to teach the intuition behind these designs in a didactic way and present practical examples.pt_BR
dc.description.resumoUm dos principais desafios metodológicos enfrentados pela Economia e Ciência Política consiste em avaliar o impacto de políticas públicas. A política de transferência condicional de renda aumentou os anos de escolaridade dos filhos das famílias benefi-ciadas pelo programa? O aumento do salário mínimo eleva o desemprego? A cobrança pelo despacho da bagagem reduziu o preço das passagens aéreas? Encontrar respostas para essas perguntas não é uma tarefa trivial. Geralmente, para se evitar vieses na análise, são utilizados desenhos experimentais ou quase-experimentais de difícil compreensão para alunos pouco versados em econometria e estatística. Neste trabalho proponho a utilização de bases simuladas para se ensinar de forma didática a intuição por trás desses desenhos e apresento exemplos práticospt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE ESTATÍSTICApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Estatísticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectAvaliação de impactopt_BR
dc.subjectEconometriapt_BR
dc.subjectPolíticas Públicaspt_BR
dc.subject.otherEstatísticapt_BR
dc.subject.otherEconometriapt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicas- Avaliaçãopt_BR
dc.titleSimulando dados para ensinar avaliação de impacto de políticas públicas: uma abordagem práticapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
dc.identifier.orcid0000-0002-1046-2458pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Estatística

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Magalhães_final3_pdfa.pdf2.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons