Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/52749
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Roberto da Costa Quinino | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4614108535307047 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Mateus Morais Araújo | pt_BR |
dc.creator | Lucas Fernandes de Magalhães | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9584189422011921 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-05-03T15:02:56Z | - |
dc.date.available | 2023-05-03T15:02:56Z | - |
dc.date.issued | 2022-12-19 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/52749 | - |
dc.description.abstract | One of the main methodological challenges faced by Economics and Political Science is to evaluate the impact of public policies. Did the conditional income transfer policy increase the years of schooling of the children of the families benefiting from the program? Does increasing the minimum wage raise unemployment? Did charging for baggage handling reduce the price of airline tickets? Finding answers to these questions is not a trivial task. Usually, to avoid biases in the analysis, experimental or quasi-experimental designs are used that are difficult to understand for students with little knowledge of econometrics and statistics. In this work, I propose the use of simulated data to teach the intuition behind these designs in a didactic way and present practical examples. | pt_BR |
dc.description.resumo | Um dos principais desafios metodológicos enfrentados pela Economia e Ciência Política consiste em avaliar o impacto de políticas públicas. A política de transferência condicional de renda aumentou os anos de escolaridade dos filhos das famílias benefi-ciadas pelo programa? O aumento do salário mínimo eleva o desemprego? A cobrança pelo despacho da bagagem reduziu o preço das passagens aéreas? Encontrar respostas para essas perguntas não é uma tarefa trivial. Geralmente, para se evitar vieses na análise, são utilizados desenhos experimentais ou quase-experimentais de difícil compreensão para alunos pouco versados em econometria e estatística. Neste trabalho proponho a utilização de bases simuladas para se ensinar de forma didática a intuição por trás desses desenhos e apresento exemplos práticos | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ICX - DEPARTAMENTO DE ESTATÍSTICA | pt_BR |
dc.publisher.program | Curso de Especialização em Estatística | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Avaliação de impacto | pt_BR |
dc.subject | Econometria | pt_BR |
dc.subject | Políticas Públicas | pt_BR |
dc.subject.other | Estatística | pt_BR |
dc.subject.other | Econometria | pt_BR |
dc.subject.other | Políticas públicas- Avaliação | pt_BR |
dc.title | Simulando dados para ensinar avaliação de impacto de políticas públicas: uma abordagem prática | pt_BR |
dc.type | Monografia (especialização) | pt_BR |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-1046-2458 | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Estatística |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC - Magalhães_final3_pdfa.pdf | 2.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License