Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52858
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jairo Venício Carvalhais de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9689369100343412pt_BR
dc.contributor.referee1Jairo Venício Carvalhais de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Luana Lopes Amaralpt_BR
dc.contributor.referee3Solange Maria Moreira de Campospt_BR
dc.creatorAlex Marcelo da Silva Araujopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1901692044548593pt_BR
dc.date.accessioned2023-05-05T17:05:56Z-
dc.date.available2023-05-05T17:05:56Z-
dc.date.issued2023-03-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52858-
dc.description.abstractThis paper aims to present a didactic experience with the textual genre Enem essay, with emphasis on studies about the processes of anaphoric referencing, in a 1st year class of High School of a public school in the state of Pernambuco, located in the city of Orobó. For this, this study presents itself in qualitative and quantitative approach, in applied character, with interpretative objective and interventional procedure, also characterizing itself by adopting the didactic sequence model of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). Regarding the corpus, this will consist of two corpuses of twelve compositions produced by students of the 1st year of High School during the didactic sequence, with Corpus I being the set of the first version of the texts produced, and Corpus II the set of the last version of each text. As a theoretical framework, we consider Marcuschi (2002) and Costa Val (2006) regarding the studies of textual genres; Coroa (2016) and Elias (2016) with regard to textual typologies; Koch (2003, 2004, 2006, 2017) and Cavalcante et al. (2017) with regard to conceptions about the referencing process; among others. The results clearly point out that the mistakes made regarding the referential processes compromise the discursive-argumentative relations of the text, disfavoring cohesion and, consequently, textual coherence (analysis of Corpus I). On the other hand, there was a significant evolution in the written production of the students at the end of the application of the didactic sequence, from the systematized study through modules with diversified activities with emphasis on the study of anaphoric strategies (analysis of Corpus II). Therefore, it is clear how important it is for Portuguese Language teachers to successfully work with referencing mechanisms, offering students subsidies for the development of skills and for the effective and reflective use of the language.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho objetiva apresentar uma experiência didática com o gênero textual redação do Enem, com ênfase nos estudos acerca dos processos de referenciação anafórica, em uma turma de 1º ano do Novo Ensino Médio de uma escola da rede pública estadual de Pernambuco, localizada na cidade de Orobó. Para isso, este estudo apresenta-se em caráter quali-quantitativo, de natureza aplicada, objetivo interpretativo e procedimento interventivo, caracterizando-se ainda por adotar o modelo de sequência didática de Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004). Em relação ao corpus, este será constituído por dois corpus de doze redações produzidas por estudantes do 1º ano do Novo Ensino Médio durante a sequência didática, sendo o Corpus I o conjunto da primeira versão dos textos produzidos e o Corpus II o conjunto da última versão de cada texto. Como arcabouço teórico, consideramos Marcuschi (2002) e Costa Val (2006) quanto aos estudos de gêneros textuais; Coroa (2016) e Elias (2016) no que diz respeito às tipologias textuais; Koch (2003, 2004, 2006, 2017) e Cavalcante et al. (2017), no que concerne às concepções sobre o processo de referenciação; entre outros. Os resultados apontam claramente que os equívocos cometidos no que tange aos processos referenciais prejudicam as relações discursivo-argumentativas do texto, desfavorecendo a coesão e, consequentemente, a coerência textual (análise do Corpus I). Em contrapartida, houve uma evolução significativa na produção escrita dos estudantes ao final da aplicação da sequência didática, a partir do estudo sistematizado por meio dos módulos com atividades diversificadas com ênfase no estudo das estratégias anafóricas (análise do Corpus II). Portanto, fica clara a importância de os professores de Língua Portuguesa realizar, de forma exitosa, o trabalho com os mecanismos da referenciação, oferecendo aos alunos subsídios para o desenvolvimento de competências e para o uso efetivo e reflexivo da língua.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectReferenciaçãopt_BR
dc.subjectAnáforaspt_BR
dc.subjectRedação do Enempt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleEstratégias anafóricas em redações escolares: uma proposta de ensino por meio de sequência didáticapt_BR
dc.title.alternativeAnaphoric strategies in school essays: a teaching proposal through a didactic sequencept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3664-8127pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia - Alex Marcelo da Silva Araujo.pdf5.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.