Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52924
Type: Artigo de Periódico
Title: As metodologias ativas aplicadas ao trabalho crítico da habilidade oral em português como língua adicional
Other Titles: Active methodologies applied to critical work of oral skills in Portuguese as an additional language
Authors: Henrique Rodrigues Leroy
Camila de Souza Santos
Silvana Mamani
Milena Paula
Anna Karolina de Sousa Bernardes
Abstract: Esta pesquisa qualitativa de caráter descritivo e exploratório analisa uma unidade didática de Português Língua Adicional (PLA) de nível intermediário, focada no trabalho com as habilidades orais nesse idioma. Os objetivos deste estudo são: verificar a aplicação ou não das Metodologias Ativas nas tarefas de produção e compreensão oral em língua adicional e verificar se há mobilização de estratégias para a formação crítica do aluno na preparação para a oralidade examinada pelo Celpe-Bras. Os conceitos basilares deste estudo são as Metodologias Ativas (FILATRO e CAVALCANTI, 2018; MORÁN, 2017; BERBEL, 2011) e os aspectos da oralidade no ensino-aprendizagem do PLA (MARCUSCHI, 2003). As análises demonstram que a unidade mobiliza diversas estratégias para potencializar a compreensão e a produção oral com protagonismo do estudante, abrindo espaço ao diálogo sobre a diversidade cultural e explorando a criticidade através das Metodologias Ativas.
Abstract: This qualitative research of descriptive and exploratory character results from the analysis of a didactic unit of Portuguese as an Additional Language (PLA) for intermediate level, focused on working with oral skills in this language. The present study aims at: verifying if it is possible to apply the Active Methodologies in oral production and oral comprehensive activities in additional language; and also, analyzing how this proposal mobilizes strategies for students critical education in the preparation process for the oral part of Celpe-Bras exam. The concepts that support the reflections developed about the analyzed material are the Active Methodologies (FILATRO and CAVALCANTI, 2018; MORÁN, 2017; BERBEL, 2011) and aspects of teaching and learning orality (MARCUSCHI, 2003) in PLA. The results of the analysis show that the unit mobilizes several strategies for the development of oral comprehensive and oral production in order to enhance the student’s role, while opening space for dialogue about cultural diversity and also exploring the criticality through Active Methodologies.
Subject: Linguística
Linguística-metodologia
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31915
URI: http://hdl.handle.net/1843/52924
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31915
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Pesquisa e Educação em Debate
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.