Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/53056
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O valor lógico para o discente de enfermagem: encontro com max scheler |
Other Titles: | The logical value for the nursing student: meeting with Max Scheler |
Authors: | Gilberto de Lima Guimarães Tania Couto Machado Chianca Isabel Yovana Quispe Mendoza Vânia Regina Goveia Mariana Oliveira Guimarães Lígia de Oliveira Viana |
Abstract: | Objetivo:compreender no discurso do discente concluinte de Enfermagem o valor lógico e discuti-lo à luz dos pressupostos da Teoria de Valor de Max Scheler. Método:estudo exploratório-descritivo, com abordagem qualitativa, com enfoque fenomenológico. Os sujeitos foram dez discentes de uma instituição de ensino superior de Enfermagem de Belo Horizonte/MG. Os dados foram produzidos no período de agosto a setembro de 2014 por meio de entrevista fenomenológica. Empregou-se a hermenêutica Diltheyniana para desvelar o sentido nas falas.Resultados:o conhecimento técnico-científico e a sensibilidade são fundantes para o cuidado de enfermagem. Conclusão: o cuidado de enfermagem é expressão da competência técnica, científica e humana. Deve envolver simpatia, solidariedade, compreensão e combate à insensibilidade diante do paciente, além de estabelecer relação Eu-Tu. Essa condição ratifica o campo axiológico da profissão. |
Abstract: | Objective:to understand the logical value in the discourse of graduating Nursing students and discuss it in the light of the assumptions of the Theory of Value of Max Scheler. Method:exploratory-descriptive study with qualitative approach and phenomenological focus. The subjects were ten students of a higher education institution of Nursing in Belo Horizonte/MG. Data were produced in the period of August through September 2014 using phenomenological interviews. The Diltheynian hermeneutics was employed to unveil the sense of the words. Results:technical-scientific knowledge and sensibility are foundational to nursing care. Conclusion:nursing care is an expression of technical, scientific and human responsibility. It must involve sympathy, solidarity, understanding and fighting against insensibility before the patient, besides establishing a Me-You relationship. This condition confirms the axiological field of the profession. |
Subject: | Enfermagem Cultura Valores sociais Filosofia Educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICA |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/53056 |
Issue Date: | 2016 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/10973 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Enfermagem UFPE |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O valor lógico para o discente de enfermagem_ encontro com Max Scheler.pdf | 2.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.