Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53056
Type: Artigo de Periódico
Title: O valor lógico para o discente de enfermagem: encontro com max scheler
Other Titles: The logical value for the nursing student: meeting with Max Scheler
Authors: Gilberto de Lima Guimarães
Tania Couto Machado Chianca
Isabel Yovana Quispe Mendoza
Vânia Regina Goveia
Mariana Oliveira Guimarães
Lígia de Oliveira Viana
Abstract: Objetivo:compreender no discurso do discente concluinte de Enfermagem o valor lógico e discuti-lo à luz dos pressupostos da Teoria de Valor de Max Scheler. Método:estudo exploratório-descritivo, com abordagem qualitativa, com enfoque fenomenológico. Os sujeitos foram dez discentes de uma instituição de ensino superior de Enfermagem de Belo Horizonte/MG. Os dados foram produzidos no período de agosto a setembro de 2014 por meio de entrevista fenomenológica. Empregou-se a hermenêutica Diltheyniana para desvelar o sentido nas falas.Resultados:o conhecimento técnico-científico e a sensibilidade são fundantes para o cuidado de enfermagem. Conclusão: o cuidado de enfermagem é expressão da competência técnica, científica e humana. Deve envolver simpatia, solidariedade, compreensão e combate à insensibilidade diante do paciente, além de estabelecer relação Eu-Tu. Essa condição ratifica o campo axiológico da profissão.
Abstract: Objective:to understand the logical value in the discourse of graduating Nursing students and discuss it in the light of the assumptions of the Theory of Value of Max Scheler. Method:exploratory-descriptive study with qualitative approach and phenomenological focus. The subjects were ten students of a higher education institution of Nursing in Belo Horizonte/MG. Data were produced in the period of August through September 2014 using phenomenological interviews. The Diltheynian hermeneutics was employed to unveil the sense of the words. Results:technical-scientific knowledge and sensibility are foundational to nursing care. Conclusion:nursing care is an expression of technical, scientific and human responsibility. It must involve sympathy, solidarity, understanding and fighting against insensibility before the patient, besides establishing a Me-You relationship. This condition confirms the axiological field of the profession.
Subject: Enfermagem
Cultura
Valores sociais
Filosofia
Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICA
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/53056
Issue Date: 2016
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/10973
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Enfermagem UFPE
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O valor lógico para o discente de enfermagem_ encontro com Max Scheler.pdf2.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.