Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53068
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSíntia Nascimento Reispt_BR
dc.creatorCiara Cristina Nevespt_BR
dc.creatorDiego Alcântara Alvespt_BR
dc.creatorRaquel Rabelo de Sá Lopespt_BR
dc.creatorKleyde Ventura de Souzapt_BR
dc.creatorLiliane da Consolação Campos Ribeiropt_BR
dc.creatorHelisamara Mota Guedespt_BR
dc.date.accessioned2023-05-10T23:17:04Z-
dc.date.available2023-05-10T23:17:04Z-
dc.date.issued2020-05-25-
dc.citation.volumeSérie Vpt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spagee20034pt_BR
dc.citation.epage8pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12707/rv20034pt_BR
dc.identifier.issn2182-2883pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53068-
dc.description.abstractAbstract Background: Combining various teaching strategies that merge theory and practice has been considered an efficient method in health education. Objective: To compare health professionals’ knowledge, satisfaction, and self-confidence regarding clinical simulation with a high-fidelity manikin or a simulated patient. Methodology: A quasi-experimental study was carried out through the application of a theoretical knowledge test and the Student Satisfaction and Self-confidence in Learning Scale during a theoretical-practical course in prenatal care for health professionals. An inferential statistical analysis was performed. Results: Considering the 44 participants in the study, the mean of correct answers was 7 in the first theoretical knowledge test, and 8 in the second. Knowledge increased after theoretical explanation and simulation (p < 0.000). There was no significant difference between the “Actor” and “SimMan” simulation groups (p > 0.05) in the two dimensions concerning satisfaction and self-confidence. Conclusion: The overall mean of satisfaction and self-confidence was higher in the “Actor” group than in the “SimMan” group.pt_BR
dc.description.resumoEnquadramento: A associação de diferentes estratégias de ensino na saúde que articulem teoria e prática tem sido apontada como um mecanismo eficaz no ensino. Objetivo: Comparar o conhecimento, satisfação e autoconfiança de profissionais de saúde em relação à simulação clínica com manequim de alta fidelidade versus paciente-ator. Metodologia: Estudo quase experimental que ocorreu por meio de aplicação de prova de conhecimentos e Escala de Satisfação dos Estudantes e Autoconfiança na Aprendizagem durante um curso teórico-prático com a temática pré-natal para profissionais da saúde. Procedeu-se a análise estatística e inferencial. Resultados: Dos 44 participantes, a média de respostas corretas na primeira prova de conhecimentos foi de 7 e na segunda prova de conhecimentos de 8. O conhecimento aumentou após exposição teórica e simulação (p < 0,000). Pôde observar-se que não houve diferença significativa entre os grupos “Ator” e “SimMan” (p > 0,05) dos dois domínios que abordam a satisfação e a autoconfiança. Conclusão: A média geral da satisfação e autoconfiança foi maior no grupo com atores comparando com o “SimMan”.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICApt_BR
dc.publisher.departmentENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMpt_BR
dc.publisher.departmentMEDICINA - FACULDADE DE MEDICINApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Enfermagem Referênciapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSimulaçãopt_BR
dc.subjectReeducação profissionalpt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectTreinamento com simulação de alta fidelidadept_BR
dc.subjectSimulação de pacientept_BR
dc.subject.otherExercício de Simulaçãopt_BR
dc.subject.otherReeducação Profissionalpt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherTreinamento com Simulação de Alta Fidelidadept_BR
dc.titleConhecimentos, satisfação e autoconfiança em profissionais de saúde: simulação com manequim versus paciente-atorpt_BR
dc.title.alternativeKnowledge, satisfaction, and self-confidence in health professionals: simulation with manikin versus simulated patientpt_BR
dc.title.alternativeConocimiento, satisfacción y autoconfianza en los profesionales de la salud: simulación con maniquí frente a paciente-actorpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://rr.esenfc.pt/rr/index.php?module=rr&target=publicationDetails&pesquisa=&id_artigo=3658&id_revista=55&id_edicao=233pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4235-5398pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0187-7467pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5427-1629pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8221-1404pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0971-1701pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1828-8914pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9848-4936pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.