Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53128
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSarah de Lima e Silvapt_BR
dc.creatorAlexandre Rodrigues Ferreirapt_BR
dc.creatorAdrianne Mary Leão Sette e Oliveirapt_BR
dc.creatorFlávia Cordeiro Valeriopt_BR
dc.creatorLivia Uliana Jacomept_BR
dc.creatorBrenda Corrêa de Godoipt_BR
dc.creatorJader Pinto Santospt_BR
dc.creatorFlávio dos Santos Campospt_BR
dc.date.accessioned2023-05-11T20:15:45Z-
dc.date.available2023-05-11T20:15:45Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.spage77pt_BR
dc.citation.epage86pt_BR
dc.identifier.doihttp://www.dx.doi.org/10.5935/2238-3182.20170035pt_BR
dc.identifier.issn2238-3182pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53128-
dc.description.abstractPerforming painful or unpleasant diagnostic and therapeutic interventions has a greater chance of success and is safer when pain and anxiety are effectively controlled. This article aims to elaborate recommendations on procedural sedation in children and adolescents, by non-anesthesiologists, using the best evidence available. A literature search was carried out, which included the main summaries and guidelines on the subject and the GRADE system was used to rank the set of evidence that supports each recommendation. The sedation for procedures consists of 5 steps: preparation, monitoring, non-pharmacological interventions, pharmacological interventions and discharge. The preparation involves clinical evaluation, preparation of the team and material. Patient monitoring should be rigorous, according to the level of sedation. Capnography did not reduce the rate of significant adverse events, and its use is recommended when available, but not mandatory. Among the non-pharmacological interventions, there is evidence of moderate quality to support the use of distraction and hypnosis techniques. Evidence is insufficient to recommend the use of one drug in superiority to another, and the choice should be made according to the type of procedure, baseline clinical status / comorbidity of each patient and predicting adverse events associated with each drug. To ensure safe discharge, the patient must meet specific criteria, returning to their initial functional condition.pt_BR
dc.description.resumoA realização de intervenções diagnósticas e terapêuticas dolorosas ou desagradáveis tem mais chance de sucesso e é mais segura quando a dor e a ansiedade são controladas efetivamente. Este artigo tem como objetivo elaborar recomendações sobre sedação para procedimentos em crianças e adolescentes, por não anestesiologistas, a partir da melhor evidência disponível. Foi realizada busca na literatura, que incluiu os principais sumários e diretrizes sobre o tema, e o sistema GRADE foi utilizado para hierarquizar o conjunto de evidências que sustenta cada recomendação. A sedação para procedimentos consiste em cinco etapas: preparo, monitorização, intervenções não farmacológicas, intervenções farmacológicas e alta. O preparo envolve avaliação clínica, preparo da equipe e do material. A monitorização do paciente deve ser rigorosa, de acordo com o nível de sedação. A capnografia não reduziu a taxa de eventos adversos significativos, sendo recomendada sua utilização quando disponível, porem não obrigatória. Entre as intervenções não farmacológicas existe evidência de moderada qualidade para sustentar o uso de técnicas de distração e hipnose. As evidências são insuficientes para recomendar o uso de um medicamento em detrimento a outro, sendo que a escolha deve ser realizada de acordo com o tipo de procedimento, estado clínico basal/comorbidade de cada paciente e prevendo eventos adversos associados a cada medicamento. Para garantir a liberação segura, o paciente deve preencher critérios específicos, retornando à sua condição funcional inicial.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentHCL - HOSPITAL DAS CLINICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Médica de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSedação conscientept_BR
dc.subjectSedação profundapt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectAdolescentept_BR
dc.subject.otherSedação conscientept_BR
dc.subject.otherSedação profundapt_BR
dc.subject.otherCriançapt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherAbordagem GRADEpt_BR
dc.titleSedação para procedimentos em crianças e adolescentes: uma proposta a partir do sistema GRADEpt_BR
dc.title.alternativeProcedural sedation in children and adolescents: recommendations based on GRADE systempt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://rmmg.org/artigo/detalhes/2109pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6749-8980pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5328-1641pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.