Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53139
Type: Artigo de Periódico
Title: Atitude de arte, arte da atitude: o Dandismo performático de Gilbert & George
Other Titles: Attitude of art, art attitude: the performatic Dandyism of Gilbert & George
Authors: Angélica Oliveira Adverse
Abstract: O artigo trata da relação entre o Dandismo e o trabalho de performance desenvolvido por Gilbert & George. Pretendemos demonstrar como a ideia da escultura-viva se alinhava à rigorosa disciplina da tecnologia de si, por meio da qual os artistas transcendiam o processo de representação da cena. Apresentaremos como as noções da atitude de arte e arte da atitude introduzidas na performance por Gilbert & George se associavam aos processos de subjetivação do Dandismo que conferiam à vida um caráter estético. Esta prática corporal introduzida na arte contribuiu para se pensar uma atitude pósdramática. Pretendemos apontar como o Dandismo se relaciona no trabalho performático de Gilbert & George com o processo de “des-dramatização”, sendo, em parte, responsável por reorganizar os padrões perceptivos da cena e a relação do artista com o seu próprio corpo. Nossa hipótese parte da questão do corpo-artístico, observando como as práticas do cultivo do si contribuem para a reinvenção do artista como obra de arte.
Abstract: The article deals with the relationship between Dandyism and the performance work developed by Gilbert & George. We intend to demonstrate how the idea of living sculpture was aligned with the rigorous discipline of the technology of the self, through which artists transcended the process of representing the scene. We will present how the notions of the attitude of art and the art of attitude, introduced in the performance by Gilbert & George, were associated with the processes of subjectivation of Dandyism that gave life to an aesthetic character. This body practice introduced in art has contributed to a postdramatic attitude. We intend to point out how Dandyism relates to the performance work of Gilbert & George in the process of "de-dramatization" and is partly responsible for reorganizing the perceptual patterns of the scene and the relation of the artist to his own body. Our hypothesis starts from the question of the body-art, observing how the practices of the culture of the self contribute to the reinvention of the artist as a work of art.
Subject: Artes
Filosofia
Dandismo
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - DEPARTAMENTO DE DESENHO
EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22456/2357-9854.70909
URI: http://hdl.handle.net/1843/53139
Issue Date: 30-Apr-2017
metadata.dc.url.externa: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/70909
metadata.dc.relation.ispartof: Revista GEARTE
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atitude de arte, arte da atitude_ o Dandismo performático de Gilbert & George.pdf246.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.