Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/53148
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Práxis interartística & experiência relacional nos processos pedagógicos |
Other Titles: | Artistic praxis & relational experience in pedagogical processes: creation, criticism, interdisciplinarity Praxis interartística & experiencia relacional en procesos pedagógicos: creación, crítica, interdisciplinariedad |
Authors: | Angélica Oliveira Adverse |
Abstract: | O artigo investiga como as experiências relacionais podem modificar a prática artística no espaço educativo. Pretende mostrar como as abordagens interdisciplinares que integram o campo da Arte, do Design, da Moda e da Arquitetura são orientadas pelas vivências das práxis interartísticas nas experiências de integração de ateliers em programas de residência inseridos no espaço escolar. Trata-se de examinar como a vivência de programas interdisciplinares estrutura as ações pedagógicas, sensibilizando os educandos para a noção da cocriação. O artigo explora as ideias elaboradas por Roland Barthes a respeito do viver junto, tomando como elemento conceitual o sentido da Estética da delicadeza. O propósito do texto é colocar em questão os métodos de trabalho utilizados na partilha do ato criativo. |
Abstract: | The article investigates how relational experiences can modify the artistic practice in the educational space. It intends to analyze interdisciplinary methods that integrate the field of art, design, fashion and architecture. They are guided by the experiences of interartistic praxis that integrates ateliers of residency programs inserted in the school space. Our goal is to examine how the experience of interdisciplinary programs structures pedagogical actions, sensitizing students to the notion of co-creation. The article explores the ideas developed by Roland Barthes regarding living together, taking as a conceptual element the sense of Aesthetics of delicacy. The purpose of the text is to question the working methods used to share the creative act. |
Subject: | Práxis (Filosofia) Criação Crítica Abordagem interdisciplinar do conhecimento |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - DEPARTAMENTO DE DESENHO EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20694 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/53148 |
Issue Date: | 12-Jan-2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/20694 |
metadata.dc.relation.ispartof: | PÓS:Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Práxis interartística & experiência relacional nos processos pedagógicos_ criação, crítica, interdisciplinaridade..pdf | 1.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.