Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53171
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Michelle Alexandrina dos Santos Furtadopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3068387594903418pt_BR
dc.contributor.referee1Lidiane Borgespt_BR
dc.contributor.referee2Deisiane de Oliveira Soutopt_BR
dc.creatorIsabelle de Matos Lancunapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-11T23:02:29Z-
dc.date.available2023-05-11T23:02:29Z-
dc.date.issued2022-12-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53171-
dc.description.abstractIntroduction: Down syndrome (DS) is the most common chromosomal alteration in the world, characterized by several alterations in the structures and functions of the body. With the advancement of medicine, the life expectancy of people with DS has increased and this has generated more search for information. YouTube has become an information resource both for health professionals, students, patients with DS and their families, and with that, the need arose to assess the quality of information transmitted and consumed daily. However, so far, no studies have been found that critically analyze the quality and reliability of videos on Youtube related to DS. Objective: To identify characteristics of the most accessed videos on YouTube in the Portuguese-Brazilian language about DS and to analyze the content, reliability and quality of information in the videos. Methodology: This is a cross-sectional study, carried out on the YouTube website by two independent examiners in 2022, using the keywords “Down Syndrome” ordered by the number of views of the videos. Videos that did not have SD-related content or duplicate videos were excluded. Interaction data and characteristics of the content of the videos were collected. To assess the reliability and quality of the informative videos, the modified Discern and the global quality index were used. Results: 148 videos were included, 72 classified as experience videos and 76 as informative. Classification, characteristics and prognosis was the main topic addressed and only two videos mentioned assistive technology. No videos were found about instruments or forms of physiotherapeutic evaluation. Most informative videos were presented by health professionals (56.5%) and in lecture or presentation format (47.7%). The mean score of the DS-related informational videos was 3.1 on DISCERN and the overall quality score was of moderate quality. Conclusion: YouTube presented a large number of experience and informative videos about DS in Brazilian Portuguese. The informational videos presented content of moderate reliability and overall quality. Therefore, it is necessary to include information on scientific evidence, as a strategy to facilitate and promote the translation of knowledge.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A síndrome de Down (SD) é a alteração cromossômica mais comum no mundo, caracteriza-se por diversas alterações nas estruturas e funções do corpo. Com o avanço da medicina, a expectativa de vida de pessoas com SD aumentou e isso gerou mais busca por informação. O YouTube tornou-se um recurso de informções tanto para profissionais de saúde, estudantes, pacientes com SD e seus familiares, e com isso, surgiu a necessidade de avaliar a qualidade das informações transmitidas e consumidas diariamente. No entanto, até o momento não foram encontrados estudos que analisassem criticamente a qualidade e confiabilidade dos vídeos no Youtube relacionados à SD. Objetivo: Identificar características dos vídeos mais acessados no YouTube no idioma Português-Brasil sobre SD e analisar o conteúdo, a confiabilidade e a qualidade das informações dos vídeos. Metodologia: Trata-se de um estudo transversal, realizada no site YouTube por dois examinadores independentes em 2022, utilizando as palavras-chave “Sindrome de Down” ordenados pelo número de visualizações dos vídeos. Vídeos que não apresentaram conteúdo relacionado à SD ou vídeos duplicados foram excluídos. Foram coletados os dados de interação e características do conteúdo dos vídeos. Para avaliar a confiabilidade e qualidade dos vídeos informativos, foi utilizado o Discern modificado e o índice de qualidade global. Resultados: Foram incluídos 148 vídeos, sendo 72 classificados como vídeos de experência e 76 como informativos. Classificação, característica e prognóstico foi o principal tema abordado e apenas dois vídeos mencionoram tecnologia assitiva. Não encontrou-se vídeos sobre intrumentos ou formas de avalição fisioterpêutica. A maioria dos vídeos informativos foram apresentados por profissionais da saúde (56,5%) e em formato de palestra ou apresentação (47,7%). A pontuação média dos vídeos informativos relacionados com a SD foi de 3,1 no DISCERN e o índice de qualidade global apresentou qualidade moderada. Conclusão: O YouTube apresentou um grande número de vídeos de experiência e informativos sobre SD em português-brasileiro. Os vídeos informativos apresentaram conteúdo de confiabilidade e qualidade geral moderada. Logo, é necessário incluir informações sobre evidências científicas, como estratégia para facilitar e promover a tradução do conhecimento.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMídias Sociaispt_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subjectSíndrome de Downpt_BR
dc.subject.otherDown, Síndromept_BR
dc.subject.otherYou Tube (Recurso eletrônico)pt_BR
dc.subject.otherDisseminação da informaçãopt_BR
dc.subject.otherFisioterapiapt_BR
dc.titleInformação de saúde sobre a síndrome de Down: uma análise de conteúdo dos vídeos do youtubept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Isabelle de Matos Lancuna..pdf509.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.