Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53312
Type: Monografia (especialização)
Title: A relevância da intervenção interdisciplinar intensiva no desenvolvimento das crianças com autismo : um estudo de caso
Other Titles: The relevance of intensive interdisciplinary intervention in the development of children with autism : a case study
Authors: Laís Lopes Morais
First Advisor: Ana Amélia Cardoso
First Referee: Maria Luisa Magalhaes Nogueira
Second Referee: Nayara Caroline Barbosa Abreu
Abstract: Objetivo: O presente trabalho visa demonstrar o relato da experiência de uma psicóloga na intervenção em um caso de uma criança de 6 anos com Transtorno do Espectro do Autismo, em Belo Horizonte, MG. Teve como objetivo principal exemplificar a eficácia da intervenção comportamental intensiva e interdisciplinar conforme a literatura propõe. Descrição: Foram realizadas avaliações formais na área da psicologia utilizando o protocolo Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program, observações clínicas e análise do desenvolvimento da criança através de reavaliações e relatos dos pais. Além disso, apresentou-se os avanços nas áreas integradas que também intervêm com a criança: terapia ocupacional e fonoaudiologia. Concluiu-se que o caso em estudo corrobora com as evidências encontradas na literatura sobre a intervenção pautada na Análise do Comportamento Aplicada de forma intensiva (25-40 horas semanais) e de caráter interdisciplinar.
Abstract: Objective: The present case study aims to demonstrate the report of the experience of a psychologist in the intervention in a case of a child currently 6 years old with Autism Spectrum Disorder, in Belo Horizonte, MG. Its main objective was to exemplify the effectiveness of intensive and interdisciplinary behavioral intervention as proposed in the literature. Description: Formal assessments were done by the psychology using the Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program Protocol, clinical observations and analysis of the child's development through reassessments and reports from parents. In addition, advances in integrated areas that also work with children were presented: occupational therapy and speech therapy. It was concluded that the case under study corroborates the evidence found in the literature on the intervention based on Applied Behavior Analysis in an intensive manner (25-40 hours per week) and of an interdisciplinary nature.
Subject: Autismo
Transtornos do especto autista
Comportamento humano
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Transtorno do Espectro do Autismo (TEA)
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/53312
Issue Date: 30-Apr-2022
Appears in Collections:Especialização em Transtornos do Espectro do Autismo (TEA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC PÓS TEA.pdf481.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.