Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53351
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcela Ferreira de Andrade Rangelpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7352933232895726pt_BR
dc.creatorRayanne Couto Michettipt_BR
dc.date.accessioned2023-05-15T12:32:12Z-
dc.date.available2023-05-15T12:32:12Z-
dc.date.issued2022-12-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53351-
dc.description.abstractIntroduction: In recent decades, there has been an increase in the number of individuals diagnosed with Parkinson's disease. Parkinson's disease is a chronic, degenerative and slow-progressing disease that affects structures of the central nervous system. Symptoms include motor aspects such as changes in gait and balance. These changes are associated with an increased risk of falls, mortality and dependence. Virtual reality is a viable, well-accepted and safe intervention for this population, with the potential to improve structure and function, activity and participation, being an alternative to conventional physical therapy. Objective: To review the literature evidence on the effects of the use of virtual reality in balance and gait of individual diagnosed with Parkinson’s Disease. Methodology: Electronic searches were carried out in the databases PUBMed, Physical Therapy Evidence Database (PEDro) and Latin American and Caribbean Heath Science Literature (LILACS). Results: Seven clinical trials were included in this review. All 7 selected studies showed positive significant effects on gait or balance in individuals with Parkinson’s Disease, and two of them investigated the effects of virtual reality associated with other interventions. The scores of the studies on the PEDro scale ranged from 5 to 7 points. Conclusion: Virtual reality training is effective and can be an alternative for the treatment of gait and balance in individuals with Parkinson’s Disease. However, further studies with larger samples, with longer follow-up period and with different protocols and interfaces are still needed.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: Nas últimas décadas, observou-se um aumento do número de indivíduos diagnosticados com Doença de Parkinson. A Doença de Parkinson é uma doença crônica, degenerativa e de lenta progressão que atinge estruturas do sistema nervoso central. Os sintomas incluem aspectos motores, como alterações de marcha e equilíbrio. Essas alterações estão associadas a um maior risco de quedas, mortalidade e dependência. A realidade virtual é uma intervenção viável, bem aceita e segura para essa população, com potencial para melhorar estrutura e função, atividade e participação, sendo uma alternativa para a fisioterapia convencional. Objetivo: Realizar uma revisão da literatura, buscando evidências sobre os efeitos do treino da realidade virtual na marcha e equilíbrio de indivíduos com doença de Parkinson. Metodologia: Foram realizadas pesquisas por artigos de interesse nas bases de dados PUBMed, Physical Therapy Evidence Database (PEDro) e Latin American and Caribean Heath Science Literature (LILACS). Resultados: Foram incluídos nesta revisão 7 ensaios clínicos. Todos os 7 artigos selecionados apresentaram efeitos positivos significativos na marcha ou no equilíbrio de indivíduos com Doença de Parkinson, sendo que dois deles investigaram os efeitos da realidade virtual associado a outras intervenções. A pontuação dos estudos na escala PEDro variou de 5 a 7 pontos. Conclusão: O treino de realidade virtual é eficaz e pode ser uma alternativa para o tratamento de marcha e equilíbrio em indivíduos com Doença de Parkinson. Porém, ainda são necessários mais estudos com amostras maiores, com maior período de acompanhamento e com diferentes protocolos e interfaces.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDoença de Parkinsonpt_BR
dc.subjectRealidade Virtualpt_BR
dc.subjectMarchapt_BR
dc.subjectEquilíbriopt_BR
dc.subject.otherParkinson, Doença dept_BR
dc.titleEfeitos do treino de realidade virtual na marcha e equilíbrio de indivíduos com Doença de Parkinsonpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Avanços Clínicos em Fisioterapia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Rayanne (FINAL) com a ficha e a folha PDF.pdf721.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.