Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53466
Type: Artigo de Periódico
Title: O discente de valor? Ou o valor do discente? Uma questão axiológica
Other Titles: The court of value or the value of the students? An axological issue
Authors: Gilberto de Lima Guimarães
Isabel Yovana Quispe Mendoza
Andreza Werli-Alvarenga
Jaqueline Almeida Guimarães Barbosa
Allana dos Reis Corrêa
Juliana Oliveira Guimarães
Mariana Oliveira Guimarães
Tânia Couto Machado Chianca
Abstract: Objetivo:compreender no discurso do discente os valoresque fundam o campo axiológico da profissão, discutindo-os à luz de alguns pressupostos de Max Scheler. Método:estudo qualitativo, descritivo, exploratório, com enfoque fenomenológico. Amostra por conveniência. Foram entrevistados dez discentes matriculados no 5º ano do curso. Usada a entrevista não estruturada. Os dados obtidos foram organizados e analisados pela técnica da hermenêutica Diltheyniana, desvelando o sentido nas falas. Resultados:identificou-se no discurso o valor social (solidariedade), o valor lógico (conhecimento científico) e o valor útil (arte da Enfermagem). Conclusão: o cuidado é fundado no conhecimento científico, na solidariedade e nas técnicas, aliado à simpatia e ao amor. O enfermeiro-docente deve manter-se em atitude crítico-reflexiva com o intuito de proporcionar ao discente, na prática pedagógico-assistencial, a oportunidade de discutir e hierarquizar o campo axiológico da enfermagem. Não se deve ignorar que a extrema individualização propugnada pela sociedade contemporânea possa comprometer a correta aproximação do discente aos valores da profissão e, desta maneira, afastá-lo do Ser-enfermeiro.
Abstract: Objective: to understand the values that ground the axiological field of the profession in the discourse of the student, discussing them based on some assumptions of Max Scheler. Method: this is a qualitative, descriptive, exploratory study, with a phenomenological approach. The sample was for convenience. Ten students enrolled in the 5thgrade of the course were interviewed. The unstructured interview was used. The data obtained were organized and analyzed by the technique of Diltheynian hermeneutics, revealing the meaning in the speeches. Results: social value (solidarity), a logicalvalue (scientific knowledge) and useful value (Nursing art) were identified in the discourse. Conclusion: care is based on scientific knowledge, solidarity,and techniques, coupled with sympathy and love. Thenurse-teacher must maintain a critical-reflexive attitude to provide the student the opportunity to discuss and rank the axiological field of nursing in pedagogical-assistance practice. It should not be ignored that the extreme individualization advocatedby contemporary society could compromise the student's correct approximation to the values of the profession and, in this way, to remove him from the Being-nurse.
Subject: Enfermagem
Cultura
Desejabilidade Social
Educação em enfermagem
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i2a23546p283-290-2018
URI: http://hdl.handle.net/1843/53466
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/23546/27790
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de enfermagem UFPE
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O discente de valor_ Ou o valor do discente_ Uma questão axiológica.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.