Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53475
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dc.creatorDeise Luiza da Silva Ferrazpt_BR
dc.creatorJessica Alves Macielpt_BR
dc.creatorDavid Silva Francopt_BR
dc.date.accessioned2023-05-16T21:00:13Z-
dc.date.available2023-05-16T21:00:13Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage519pt_BR
dc.citation.epage546pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1413-2311.323.106450pt_BR
dc.identifier.issn1980-4163pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53475-
dc.description.abstractIn the development route of capitalist production relations, technological advancement has engendered different ways of living and producing. With the recent changes, scientific research in the Administration field has highlighted the ways in which the consumers have been involved in the production relations, either by participating directly in the co-production of the products and services they consume, or by producing creative content or data that can be used for the profitability of certain companies. In this context, discussions about prosumption have emerged, treated as the union of the consumption and production activities. The discussion about prosumption becomes even more complex when one takes into account the recent expansion movement of commerce and sociability mediated by digital platforms. Seeking to go beyond the predecessor studies that dealt with the topic, we analyzed the prosumption based on the theory of value, supported by the Marxian critique of political economy. Thus, we expose how consumer-producer activities are integrated with the dynamics of capitalist accumulation. Looking at the prosumption phenomenon allowed us to apprehend both: the advance of capital on the commodification of social relations, in which activities that generate natural-social forces are transformed into commodities and inserted in exchange processes; and the greater potential for exploitation of the working class, through the transfer of labor, necessary for production and realization of value, to the consumer.pt_BR
dc.description.resumoNo curso do desenvolvimento das relações de produção capitalista, o avanço tecnológico tem engendrado diferentes modos viver e produzir. Com as recentes transformações, pesquisas científicas no campo da Administração têm dado destaque sobre os modos como o consumidor tem se envolvido nas relações de produção, seja participando diretamente na coprodução dos produtos e serviços que consome, seja produzindo conteúdos criativos ou dados passíveis de serem aproveitados em prol da lucratividade de determinada empresa. Neste contexto, emergem as discussões sobre o prosumption, tratado como a união da atividade de consumo com a atividade de produção. A discussão sobre o prosumption se torna ainda mais complexa quando se leva em conta o recente movimento de expansão do comércio e da socialização mediados por plataformas digitais. Buscando ir além dos estudos predecessores que trataram do tema, analisamos o prosumption com base na teoria do valor, amparados na crítica da economia política marxiana. Expomos, assim, como as atividades do consumidor-produtor se integram à dinâmica da acumulação capitalista. Perscrutar o fenômeno prosumption nos permitiu apreender tanto o avanço do capital sobre a mercantilização das relações sociais, no qual atividades geradoras de forças naturais-sociais são transformadas em mercadorias e inseridas em processos de troca; quanto o maior potencial de exploração da classe trabalhadora, por meio da transferência de trabalhos necessários à produção e realização do valor ao consumidor.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Eletrônica de Administraçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeoria do Valorpt_BR
dc.subjectMarxismopt_BR
dc.subjectContradição Capital-Trabalhopt_BR
dc.subjectPlataformalizaçãopt_BR
dc.subjectProsumer e Prosumptionpt_BR
dc.subjectSistema Financeiropt_BR
dc.subject.otherValorespt_BR
dc.subject.otherCrítica marxistapt_BR
dc.subject.otherCapitalismopt_BR
dc.subject.otherTrabalhopt_BR
dc.subject.otherSistema Financeiro Nacionalpt_BR
dc.titleDesvendando o prosumption: o produtor-consumidor no movimento do capitalpt_BR
dc.title.alternativeUnveiling prosumption: the producer-consumer, digital platforms and capital movementpt_BR
dc.title.alternativeDevelando el prosumption: el productor-consumidor, las plataformas digitales y el movimiento del capitalpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/read/a/tz48P3kYsqNHMSqFCvTH7xF/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-4267-8261;pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0108-431Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3697-4221pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



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