Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53536
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFelipe Fróes Coutopt_BR
dc.creatorAlexandre de Pádua Carrieript_BR
dc.creatorIvan Beck Ckagnazaroffpt_BR
dc.date.accessioned2023-05-17T21:17:54Z-
dc.date.available2023-05-17T21:17:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage36pt_BR
dc.citation.epage55pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21714/2178-8030gep.v20.5141pt_BR
dc.identifier.issn2178-8030pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53536-
dc.description.abstractIn a context where new impulses are needed for public policy evaluation studies, the objective of this essay is to conceptually, as well as methodologically, delineate Guba and Lincoln’s fourth generation of evaluation (1989). The fourth generation evaluation is a methodology that aims at the dialogue and participation of the actors involved in a given policy. The methodology has epistemological and methodological implications that allow evaluations of public policies from the constructions of those who are directly or indirectly affected by public actions. It is a method that allows active voice and privileges citizen participation in the evaluation of social policies. Our argument throughout the paper is that adopting constructivist principles and the fourth generation of public policy evaluation allows the public manager to cast new perspectives from the field, constituting a consistent way of studying social phenomena with a wealth of information and social participation.pt_BR
dc.description.resumoEm um contexto onde se fazem necessários novos impulsos por estudos de avaliação de políticas públicas, o objetivo do presente ensaio é delinear, tanto conceitualmente quanto metodologicamente, a quarta geração de avaliação de Guba e Lincoln (1989). A avaliação de quarta geração é uma metodologia que visa o diálogo e a participação dos atores envolvidos sobre uma determinada política. A metodologia traz implicações epistemológicas e metodológicas que permitem avaliações de políticas públicas a partir das construções daqueles que são direta ou indiretamente afetados pelas ações públicas. Trata-se de um método que permite voz ativa e privilegia a participação do cidadão na avaliação das políticas sociais. Nosso argumento, ao longo do artigo, é que adotar os princípios construtivistas e a quarta geração de avaliação em políticas públicas permite ao gestor público lançar novos olhares a partir do campo, constituindo uma forma consistente de estudar os fenômenos sociais com riqueza de informações e participação social.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofGestão & Planejamentopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConstrutivismopt_BR
dc.subjectPesquisa Qualitativapt_BR
dc.subjectPolíticas Públicaspt_BR
dc.subjectAvaliação de Políticas Públicaspt_BR
dc.subjectQuarta geração de avaliaçãopt_BR
dc.subject.otherConstrutivismo (Filosofia)pt_BR
dc.subject.otherPesquisa qualitativapt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.subject.otherAvaliação de políticas públicaspt_BR
dc.titleParticipação na avaliação de políticas públicas: a pesquisa construtivista e a quarta geração de avaliaçãopt_BR
dc.title.alternativeParticipation in the evaluation of public policies: the constructivist research and the fourth generation of evaluationpt_BR
dc.title.alternativeParticipación en la evaluación de políticas públicas: la investigación constructivista y la cuarta generación de evaluacionespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.unifacs.br/index.php/rgb/article/view/5141pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4928-9920pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8552-8717pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8179-269Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.