Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53584
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando Martins de Castro Chaibpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2134782236760988pt_BR
dc.contributor.referee1Fausto Borém de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2José Alexandre Leme Lopes Carvalhopt_BR
dc.creatorEduardo Brasil Pereira Santanapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2072819504613187pt_BR
dc.date.accessioned2023-05-18T18:17:54Z-
dc.date.available2023-05-18T18:17:54Z-
dc.date.issued2023-02-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53584-
dc.description.abstractIn this work, it is understood that it is important to understand how the bass line (electric and acoustic) is developed in samba conductions in the context of instrumental music. Since the bass is a basic instrument in several formations, its lines can present different approaches within a given musical genre. In view of this, we decided to analyze rhythmic aspects of the lines of bassist Paulo Paulelli, a prominent instrumentalist on the national scene, with contemporary production extremely relevant to the theme. Two recordings of the bass player with the Trio Corrente group were selected. We defined some parameters for the selection of songs to be analyzed, which led to the choice of Maracangalha (2016), a samba with alternating beats, as well as Amor até o fim (2019), which presents different manipulations of the sensation of time. With the aim of compiling, mapping and analyzing the set of rhythmic elements used by Paulelli, we transcribe and point out some recurring patterns in the bassist's lines. As a way of substantiating the work, we relied on authors such as Hoenig & Weidenmueller (2009, 2012), Carvalho (2006), Syllos & Montanhaur (2003), Souza (2007) and Giffoni (1997). Thus, our methodology was based on transcribing the bass line note by note, making use of the instruments that helped us during this process. We highlight the use of software like Transcribe! and Finale, as well as a notebook, an audio interface, high-fidelity headphones and an electric bass. With the analyzes of the transcriptions, it was possible to identify rhythmic patterns frequently used in samba conductions, particular patterns of the bass player, as well as polyrhythmic elements, some like metric modulations, core rhythm and core groove.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, entende-se ser importante compreender como a linha de contrabaixo (elétrico e acústico) é desenvolvida nas conduções de samba no contexto da música instrumental. Sendo o contrabaixo um instrumento de base em diversas formações, suas linhas podem apresentar diferentes abordagens dentro de um determinado gênero musical. À vista disso, decidimos analisar aspectos rítmicos das linhas do contrabaixista Paulo Paulelli, instrumentista de destaque no cenário nacional, com produção contemporânea extremamente relevante ao tema. Foram selecionadas duas gravações do contrabaixista junto ao grupo Trio Corrente. Definimos alguns parâmetros para a seleção das músicas a serem analisadas, os quais conduziram à escolha de Maracangalha (2016), um samba com compasso alternado, além de Amor até o fim (2019), que apresenta diferentes manipulações da sensação do tempo. Com o objetivo de compilar, mapear e analisar o conjunto de elementos rítmicos utilizados por Paulelli, transcrevemos e apontamos alguns padrões recorrentes nas linhas do contrabaixista. Como forma de fundamentar o trabalho, contamos em autores como Hoenig & Weidenmueller (2009, 2012), Carvalho (2006), Syllos & Montanhaur (2003), Souza (2007) e Giffoni (1997). Dessa forma, nossa metodologia se baseou em transcrever nota a nota da linha do contrabaixo, lançando mão do instrumental que nos auxiliou durante esse processo. Destacamos o uso de softwares como Transcribe! e Finale, bem como de um notebook, uma interface de áudio, fones de ouvido de alta fidelidade e um contrabaixo elétrico. Com as análises das transcrições, foi possível identificar padrões rítmicos frequentemente utilizados em conduções de samba, padrões particulares do contrabaixista, além de elementos polirrítmicos, alguns como modulações métricas, core rhythm e core groove.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPaulo Paulellipt_BR
dc.subjectSambapt_BR
dc.subjectContrabaixopt_BR
dc.subjectPolirritmiapt_BR
dc.subjectModulação métricapt_BR
dc.subject.otherMúsica - Análise, apreciaçãopt_BR
dc.subject.otherContrabaixopt_BR
dc.subject.otherPaulo Paulellipt_BR
dc.subject.otherMétrica e ritmo musicalpt_BR
dc.titleA festa rítmica de Paulo Paulelli: padrões rítmicos, polirritmias e modulações métricas nas conduções do contrabaixistapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A festa rítmica de Paulo Paulelli (Eduardo Brasil P. Santana).pdf13.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.