Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53601
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorElaine Custódio Rodrigues Gusmãopt_BR
dc.creatorGenival Silva Matospt_BR
dc.creatorJoão Carlos Alchieript_BR
dc.creatorTânia Couto Machado Chiancapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-18T20:14:36Z-
dc.date.available2023-05-18T20:14:36Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume53pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1980-220X2018014903481pt_BR
dc.identifier.issn1980-220Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53601-
dc.description.abstractObjective: To analyze the social and conceptual skills of people with Intellectual Disability. Method: A descriptive study conducted with 100 caregivers, 9 teachers and 100 people with Intellectual Disability from a Philanthropic Institution in Campina Grande, Paraíba, Brazil. The participants ages in the study ranged from 9 to 83 years. Three-hundred (300) questionnaires were administered. The data were processed by Factorial Matching Analysis in the Tri-Deux-Mots program. Results: Considering the factorial correspondence plan, it should be noted that the social skills of students in the age group between 21 and 40 years were related to playing educational games, playing ball with friends and dating. Regarding conceptual skills, students revealed autonomy in relation to school activities, however the caregivers emphasized that they lack autonomy in relation to these skills. In perceiving the realities of students from different classes, teachers presented opposing opinions on dependency and independence issues. Conclusion: Education and health professionals and caregivers can collaborate more effectively in developing the autonomy of people with Intellectual Disability by promoting a more interactive environment which provides skills development and interpersonal relationships without discrimination, disrespect or prejudice.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Analisar as habilidades sociais e conceituais de pessoas com deficiência intelectual. Método: Pesquisa descritiva com 100 cuidadores, nove professores e 100 pessoas com deficiência intelectual de uma Instituição Filantrópica de Campina Grande, Paraíba, Brasil. A idade dos indivíduos que participaram do estudo variou entre 9 e 83 anos. Foram administrados 300 questionários. Os dados foram processados pela Análise Fatorial de Correspondência no programa Tri-Deux-Mots . Resultados: Considerando o plano fatorial de correspondência, destaca-se que as habilidades sociais dos alunos na faixa etária entre 21 e 40 anos foram relacionadas a jogar jogos educativos, jogar bola com amigos e namoro. No tocante às habilidades conceituais, os alunos revelaram ter autonomia em relação às atividades escolares, contudo, os cuidadores enfatizaram que eles não possuem autonomia em relação a essas habilidades. Ao perceber as realidades de alunos de turmas diferentes, os professores apresentaram opiniões opostas no tange às questões de dependência e independência. Conclusão: Os profissionais da educação e da saúde e os cuidadores podem colaborar de forma mais efetiva para o desenvolvimento da autonomia das pessoas com deficiência intelectual, promovendo um ambiente mais interativo e que proporcione o desenvolvimento de habilidades e o estabelecimento de relações interpessoais sem discriminação, descrédito e preconceito.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da escola de enfermagem da USPpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDeficiência intelectualpt_BR
dc.subjectHabilidades sociaispt_BR
dc.subjectAdaptação psicológicapt_BR
dc.subjectAutonomia pessoalpt_BR
dc.subjectCuidados de enfermagempt_BR
dc.subject.otherDeficiência intelectualpt_BR
dc.subject.otherHabilidades sociaispt_BR
dc.subject.otherAdaptação psicológicapt_BR
dc.subject.otherAutonomia pessoalpt_BR
dc.subject.otherCuidados de enfermagempt_BR
dc.titleHabilidades adaptativas sociais e conceituais de indivíduos com deficiência intelectualpt_BR
dc.title.alternativeSocial and conceptual adaptive skills of individuals with intellectual disabilitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/reeusp/a/nbpJj4XmhNMFJtYs8gjdPCx/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8410-5656pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8130-4430pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4150-8519pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8313-2791pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Habilidades adaptativas sociais e conceituais de indivíduos com deficiência intelectual.pdf310.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.