Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53641
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Allan Claudius Queiroz Barbosapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2542913266521798pt_BR
dc.contributor.referee1Reginaldo de Jesus Carvalho Limapt_BR
dc.contributor.referee2Glauciene Silva Martinspt_BR
dc.contributor.referee3Marcus Vinicius Gonçalvez Cruzpt_BR
dc.creatorArtur Tancredo Guimarães de Alvarengapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2783158068865106pt_BR
dc.date.accessioned2023-05-19T15:19:39Z-
dc.date.available2023-05-19T15:19:39Z-
dc.date.issued2022-08-22-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53641-
dc.description.abstractData analytics is the process of examining, exploring, transforming and analyzing information from raw data, with the objective of identifying trends and patterns that promote meaningful insights and conclusions that will support the decision-making process. This study aimed to identify whether people management influences innovation management, considering the locus of companies located in Minas Gerais, which use data analytics tools and methodologies, in order to propose method(s) and/or process(es) to make innovation management cycles more assertive and agile. The structure of the work includes, at first, an introductory discussion that recovers the conceptual aspects - innovation management, data analytics and people management - outlined for this study. The second part was the definition of the conceptual aspects and analysis variables for the research. This framework allowed the collection of data, firstly, through an analytical analysis in the literature, and soon after, from the implementation of the survey methodology, with the application of a questionnaire to 28 professionals who work with innovation in Minas Gerais, in order to to obtain a broader view of the innovation scenario, the professionals defined for the research were divided into two personas, customers/consumers/managers/leaders and specialist/developers/analysts, in order to analyze their views and concepts differently. Based on the results, it was possible to validate the objective proposed in this study, in such a way that it was possible to find in the results that culture and organizational structure were the two categories that had the greatest influence on innovation management. Another factor to be considered is how these two categories influence this process, it was identified that, for the organizational culture, the motivation and valorization of professionals, the proportion of a data driven work methodology, proportion of new benefits and work flexibility are the factors in this category, as for the organizational structure are the definition of the type of service contracting, team structuring, communication between areas and the standardization of documents and processes. In this way, these results led to the conclusion that, in order to be successful in the data analytics area, companies need to focus on the key to success in innovation management, which are professionals in the area. Therefore, this work can serve as a guide for companies that want to implement data analytics innovation in their organizational environment.pt_BR
dc.description.resumoData analytics é o processo de examinar, explorar, transformar e analisar informações a partir de dados brutos, com o objetivo de identificar tendências e padrões que promovam insights e conclusões significativas que irão dar suporte ao processo de tomada de decisões. Este trabalho teve como objetivo identificar se a gestão de pessoas influencia a gestão da inovação, considerando o locus de empresas localizadas em Minas Gerais, que utilizam ferramentas e metodologias de data analytics, visando propor método(s) e/ou processo(s) para tornar os ciclos de gestão da inovação mais assertivos e ágeis. A estrutura do trabalho contempla no primeiro momento, uma discussão introdutória que recupera os aspectos conceituas - gestão da inovação, data analytics e gestão de pessoas - delineados para esse estudo. A segunda parte foi a definição dos aspectos conceituais e variáveis de analise para a pesquisa. Este arcabouço permitiu o levantamento de dados, primeiramente, através um de análise análitica na literatura, e logo depois a partir da implementação da metodologia survey, com a aplicação de um questionário em 28 profissionais que atuam com a inovação em Minas Gerais, de forma a obter uma visão mais ampla do cenário da inovação, os profissionais definidos para a pesquisa foram dividos em duas personas, clientes/consumidores/gestores/líderes e especialista/desenvolvedores/analistas, de forma a analisar suas visões e conceitos de forma distinta. A partir dos resultados foi possivel validar o objetivo proposto nesse estudo, de tal forma que, foi possivel encontrar nos resultados que a cultura e a estrutura organizacional foram as duas categorias que apresentaram maior influencia quanto a gestão da inovação. Outro fator a ser considerado é como essas duas categorias influenciam esse processo, foi idetificado que, para a cultura organizacional, a motivação e valorização dos profissionais, a proporção de uma metodologia de trabalho data driven, proporção de novos beneficios e flexibilidade de trabalho são os fatores dessa categoria, quanto que, para a estrutura organizacional são a definição quanto o tipo de contratação de serviço, estruturação de equipe, comunicação entre áreas e a padronização de documentos e processos. De tal forma, esses resultados levaram a conclusão de que, para a obtenção de sucesso na área de data analytics as empresas precisam focar na chave de sucesso da gestão da inovação, que são os profissionais da área. Logo, esse trabalho poderá servir como guia para as empresas que queiram implementar a inovação de data analytics em seu meio organizacional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICB - INSTITUTO DE CIÊNCIAS BIOLOGICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Inovação Tecnológica e Propriedade Intelectualpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/*
dc.subjectData Analyticspt_BR
dc.subjectGestão de Pessoaspt_BR
dc.subjectGestão da Inovaçãopt_BR
dc.subjectGestão de Dadospt_BR
dc.subject.otherInovaçãopt_BR
dc.subject.otherAdministração de pessoalpt_BR
dc.subject.otherAdministração de dadospt_BR
dc.subject.otherAnálise de dadospt_BR
dc.titleInovação no uso de ferramentas e metodologias de data analytics em empresas de Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeInnovation in the use of data analytics tools and methodologies in companies in Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Artur_Alvarenga_2022.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons