Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53677
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGilberto de Lima Guimarãespt_BR
dc.creatorIsabel Yovana Quispe Mendozapt_BR
dc.creatorAllana Dos Reis Correapt_BR
dc.creatorEdmar Geraldo Ribeiropt_BR
dc.creatorMariana Oliveira Guimarãespt_BR
dc.creatorTânia Couto Machado Chiancapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-19T20:07:31Z-
dc.date.available2023-05-19T20:07:31Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0090pt_BR
dc.identifier.issn1980-265Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53677-
dc.description.abstractObjective: to present Thomas Kuhn’s theory and its applicability for epistemological evaluation of the Nursing Graduate Program. Method: reflective analysis with a guiding question: How can Thomas Kuhn’s theory contribute to an epistemological evaluation of the Graduate Nursing Program? Results: the Nursing Science in its historical process of realization has been facing numerous challenges that impose themselves to scientific knowledge: having an accurate and robust philosophical basis that justifies and legitimizes the knowledge of the area to support its assertions; dwell on the object of his science; have clear the field of discipline and its relationship with the related sciences, establishing interdisciplinary dialogue. To base scientific production on objects proper to nursing, to seek appropriate methods to approach them without disregarding the knowledge of nurses’ experiences and accomplishments may be the guiding thread that enables Nursing Science to be linked to the pragmatics of the profession and Cheers. This has been the challenge for the nursing scientific community. The elements of Kuhnian theory are presented: pre-science, normal science, crisis and revolution; points out a hypothesis to be tested by the researchers of the program. If the hypothesis is true, Nursing Science approaches the paradigmatic level and will manifest itself in pragmatics through the scientific nursing discipline. If rejected, there will be a new classification for the area. Conclusion: the corpus doutrinae of the profession requires qualitative self-assessment of an epistemological nature. Thomas Kuhn’s thinking can support this assessment.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: apresentar a teoria de Thomas Kuhn e a sua aplicabilidade para a avaliação epistemológica do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Método: análise reflexiva tendo a questão norteadora: como a teoria de Thomas Kuhn pode contribuir para a avaliação epistemológica do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem? Resultados: a Ciência da Enfermagem em seu processo histórico de realização vem se deparando com inúmeros desafios que se impõem ao conhecimento científico, dentre eles: ter base filosófica precisa e robusta que justifique e legitime o conhecimento da área para dar apoio às suas assertivas; deter-se no objeto de sua ciência; ter claro o campo da disciplina e sua relação com as ciências afins, estabelecendo o diálogo interdisciplinar. Assentar a produção científica em objetos próprios à enfermagem, buscar métodos apropriados para abordá-los sem que se desprezem o conhecimento das experiências e realizações das enfermeiras pode ser o fio condutor que possibilite a Ciência da Enfermagem a ligar-se à pragmática da profissão e da saúde. Esse tem sido o desafio para a comunidade científica da Enfermagem. Conclusão: o corpus doutrinae da profissão exige a autoavaliação qualitativa de natureza epistemológica. O pensamento de Thomas Kuhn pode subsidiar essa avaliação.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTexto & Contexto - Enfermagempt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectPesquisapt_BR
dc.subjectCiênciapt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.subject.otherEducação de Pós-Graduação em Enfermagempt_BR
dc.subject.otherConhecimentopt_BR
dc.titlePor uma proposta de avaliação da pós-graduação em enfermagem a partir de Thomas Kuhnpt_BR
dc.title.alternativeA proposed evaluation of postgraduate nursing according to Thomas Kuhnpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/tce/a/4TVBbdrLwfMS6tRwZxq7sVw/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6027-372Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7063-8611pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2208-958Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7201-9566pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4934-1055pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8313-2791pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Por uma proposta de avaliação da pós-graduação em enfermagem a partir de Thomas Kuhn.pdf255.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.