Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53755
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDenise Bianca Maduro Silva Passadespt_BR
dc.creatorValeska Cristina Barbosapt_BR
dc.creatorRodrigo Monteiropt_BR
dc.date.accessioned2023-05-22T19:22:12Z-
dc.date.available2023-05-22T19:22:12Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53755-
dc.description.abstractDeveloping instruments for evaluation and putting them into practice has been a challenge for universities, which justifies the need to examine how universities have faced this challenge and how they have carried out the evaluation of their activities. Therefor, the present text aims to analyze the experience of UFMG in the construction and implementation of indicators for evaluation, a process that occurred in the years 2010 to 2013 and that continues as a decisive factor for the allocation of teaching vacancies in this University until the present day. The development of university extension indicators is based on the understanding that, in line with nationally consolidated guidelines, mainly in FORPROEX discussions (2013), the evaluation of actions such as programs, projects, courses, events and service provision, should seek to reveal the variables of inseparability between extension, teaching and research; interdisciplinarity; dialogic interaction; impact on student education, as well as impact and social transformation.pt_BR
dc.description.resumoDesenvolver instrumentos para avaliação e colocá-los em prática tem sido um desafio para as universidades, o que justifica a necessidade de examinar como as instituições têm enfrentado essa dificuldade e como têm executado a avaliação de suas atividades. Com isso, o presente texto tem como objetivo analisar a experiência da UFMG na construção e implementação de indicadores para avaliação, um processo que ocorreu nos anos de 2010 a 2013 e que perdura como fator decisivo para alocação de vagas docentes nessa Universidade até os dias atuais. O desenvolvimento de indicadores de extensão universitária parte da compreensão de que, alinhada às diretrizes nacionalmente consolidadas principalmente nas discussões do FORPROEX (2013), a avaliação das ações como programas, projetos, cursos, eventos e prestação de serviços, deve buscar revelar as variáveis da indissociabilidade entre extensão, ensino e pesquisa; interdisciplinaridade; interação dialógica; impacto na formação do estudante, bem como impacto e transformação social.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentPROEX - PRO-REITORIA DE EXTENSAOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSeminario Internacional de la Red Iberoamericana de Investigadores Sobre Globalización y Territoriopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectUniversidadept_BR
dc.subjectExtensão universitáriapt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subject.otherExtensão universitáriapt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdadespt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades - Avaliaçãopt_BR
dc.titleA implementação e construção de indicadores para avaliação da extensão: a experiência da Universidade Federal de Minas Gerais na alocação de vagas docentespt_BR
dc.title.alternativeImplementation and construction of indicators for extension evaluation: the experience of the Federal University of Minas Gerais in allocating teaching positionspt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://doity.com.br/seminariorii/blog/anaispt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4909-1850pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.