Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53848
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dc.creatorVictor Hugo Pereirapt_BR
dc.creatorJacqueline Veneroso Alves da Cunhapt_BR
dc.creatorEdgard Bruno Cornacchione Júniorpt_BR
dc.creatorBruna Camargos Avelinopt_BR
dc.date.accessioned2023-05-23T21:12:25Z-
dc.date.available2023-05-23T21:12:25Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage18pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4013/base.2021.184.05pt_BR
dc.identifier.issn1984-8196pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53848-
dc.description.abstractThis study had as its general objective identify which are the determining factors of the student dropout process of stricto sensu graduate courses in Accounting in Brazil. The theoretical platform discussed theories that seek to substantiate the phenomenon of university dropout using models. Among them, those developed by Tinto (1975, 1993, 1997), Spady (1970, 1971) and Bean (1980) stand out. The sample analyzed consisted of 619 postgraduate students of the stricto sensu postgraduate courses in Accounting. The analysis involved two steps. In the first, descriptive statistics was used to characterize the sample and describe a profile of the postgraduate students. Afterwards, a logistic regression model was estimated to verify the determinants of the probability of dropout of stricto sensu students in Accounting. As main results it was found that students most likely to evade stricto sensu Accounting courses in Brazil are non-scholarship students, with interstitial 12 months since the previous course and relatively young.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo teve como objetivo geral identificar quais são os fatores determinantes do processo de evasão de estudantes dos cursos de pós-graduação stricto sensu em Contabilidade no Brasil. A plataforma teórica discutiu teorias que buscam fundamentar o fenômeno da evasão universitária utilizando-se de modelos. Dentre elas, destacam-se as desenvolvidas por Tinto (1975, 1993, 1997), Spady (1970, 1971) e Bean (1980). A amostra analisada foi de 619 pós-graduandos dos cursos de pósgraduação stricto sensu em Contabilidade. A análise envolveu duas etapas. Na primeira, foi utilizada estatística descritiva para caracterizar a amostra e descrever um perfil dos pós-graduandos. Na sequência, foi estimado um modelo de regressão logística, para verificar os fatores determinantes da probabilidade de evasão de estudantes dos cursos stricto sensu em Contabilidade. Como principais resultados constatou-se que estudantes com maiores probabilidades de evadir dos cursos stricto sensu de Contabilidade no Brasil são aqueles não bolsistas, com interstício de 12 meses desde o curso anterior e relativamente jovens.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBASE – Revista de Administração e Contabilidade da Unisinospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEvasãopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectStricto Sensupt_BR
dc.subjectEstudantespt_BR
dc.subject.otherEvasãopt_BR
dc.subject.otherEstudantespt_BR
dc.titleDeterminantes do Processo de Evasão de Estudantes dos Cursos Stricto Sensu em Contabilidade no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeDeterminants of the Student Dropout Process of Stricto Sensu Accounting Courses in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.unisinos.br/index.php/base/article/view/19302pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4293-5392pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2522-3035pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0745-131Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8958-8725pt_BR
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