Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53893
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCícero José Oliveira Guerrapt_BR
dc.creatorJosé Roberto de Souza Franciscopt_BR
dc.date.accessioned2023-05-24T19:38:16Z-
dc.date.available2023-05-24T19:38:16Z-
dc.date.issued2021-11-26-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue20pt_BR
dc.citation.spage550pt_BR
dc.citation.epage569pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.57209/e-locucao.v1i20.408pt_BR
dc.identifier.issn2238-1899pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/53893-
dc.description.abstractInternational research has been conducted in order to demonstrate the occurrence of corruption in public and private agencies, and is pointing out that accounting, as a social science, should help organizations not to practice illicit acts, for damaging their image, the market and the society and its stakeholders as a whole. On the other hand, it has also been discussed the use of "loopholes" in accounting standards, to positively position the image of companies to the users of accounting information, but which do not portray the reality of their equity situations; the so-called creative accounting. This study aims to verify how creative accounting can bring damage to organizational sustainability from the standpoint of the Triple Bottom Line.pt_BR
dc.description.resumoPesquisas internacionais têm sido realizadas com o intuito de demonstrar a ocorrência da corrupção em órgãos públicos e privados, e estão apontando que a contabilidade, como uma ciência social, deve auxiliar as organizações a não praticarem atos ilícitos, por prejudicar sua imagem, o mercado e a sociedade e seus interessados como um todo. Em contraponto, tem se discutido também a respeito do uso de “brechas” nas normas contábeis, para posicionar positivamente a imagem das empresas aos usuários das informações contábeis, mas que não retratam a realidade das suas situações patrimoniais; a denominada contabilidade criativa. Este estudo tem por objetivo verificar como a contabilidade criativa pode trazer prejuízos para a sustentabilidade organizacional sob a ótica do Triple Bottom Line.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Científica E-Locuçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectContabilidade Criativapt_BR
dc.subjectTriple Bottom Linept_BR
dc.subjectPráticas Contábeispt_BR
dc.subject.otherContabilidadept_BR
dc.subject.otherContabilidade - Aspectos sociaispt_BR
dc.titleNa contramão do triple bottom line: a contabilidade criativa como entrave a sustentabilidade empresarialpt_BR
dc.title.alternativeAgainst the triple bottom line: creative accounting as an obstacle to corporate sustainabilitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.faex.edu.br/index.php/e-Locucao/article/view/408pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1880-5304pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.