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Tipo: Artigo de Periódico
Título: Determinant factors for undergraduate student’s dropout in an accounting studies department of a brazilian public university
Título(s) alternativo(s): Fatores determinantes da evasão dos estudantes de ciências contábeis de uma universidade pública brasileira
Autor(es): Samuel de Oliveira Durso
Jacqueline Veneroso Alves da Cunha
Resumen: The purpose of this article was to identify explanatory factors for undergraduate student’s dropout from the Accounting program of a Brazilian public university. The theoretical platform that guided the study was formulated using three evasion models related to higher education. The survey database consisted of socioeconomic and demographic information of 371 students. The research used quantitative and qualitative methodologies to reach the proposed goal. Quantitative data analysis was performed through logistic regression. The model proposed by the study was able to accurately predict 77% of the cases of dropout/completion from the sample. The qualitative step was based on five semi-structured interviews with those in the sample who dropped out of their studies. The findings of the research have helped understand the phenomenon of undergraduate student dropout from the Accounting program and stresses the importance of rethinking public policies for the retention of talent and, especially, of those students who depend on their work to maintain their studies.
Abstract: O objetivo do artigo foi identificar fatores explicativos da evasão do curso de Ciências Contábeis de uma universidade pública brasileira. A plataforma teórica que norteou o estudo foi formulada por três modelos de evasão voltados para o ensino superior. A base de dados da pesquisa foi composta por informações socioeconômicas e demográficas de 371 estudantes. A pesquisa utilizou metodologias quantitativas e qualitativaspara alcançar o objetivo proposto. A análise quantitativa dos dados foi realizada por meio de regressão logística. O modelo proposto pelo estudo conseguiu prever corretamente 77% dos casos de evasão/diplomação da amostra. A etapa qualitativa baseou-se em cinco entrevistas semiestruturadas com os evadidos da amostra do estudo. Os achados da pesquisa ajudam a entender o fenômeno da evasão no curso de Ciências Contábeis e destaca a importância de se pensar políticas públicas para a retenção de talentos e, principalmente, dos indivíduos que estudam e trabalham ao mesmo tempo
Asunto: Evasão
Ciências Contábeis
Ensino Superior
Idioma: por
País: Brasil
Editor: Universidade Federal de Minas Gerais
Sigla da Institución: UFMG
Departamento: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
Tipo de acceso: Acesso Aberto
Identificador DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698186332
URI: http://hdl.handle.net/1843/53898
Fecha del documento: 2018
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/edur/a/QPXSVyTL9KXrYcnBLRZnYfR/?lang=en
metadata.dc.relation.ispartof: EDUR • Educação em Revista
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