Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/53951
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Leandro da Conceição Borges | pt_BR |
dc.creator | Marlene Oliveira Teixeira de Melo | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-05-25T19:57:49Z | - |
dc.date.available | 2023-05-25T19:57:49Z | - |
dc.date.issued | 2021-12-04 | - |
dc.citation.issue | Especial | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.35699/2237-6658.2021.37080 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2237-6658 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/53951 | - |
dc.description.abstract | The information schools, or simply ischools, had their movement started with meetings in the mid-1990s, and were effectively implemented in the 2000s in the United States. With a strong adherence to technologies, information, and society, currently, ischools are represented by 116 institutions around the world, mostly in Central America, Asia, and Europe. To a lesser extent, by institutions in South America, Africa, and Oceania. The only ischool in Brazil is working at the School of Communications and Arts in the University of São Paulo. In this regard, watching ischools as a product of the Information Science, this article intends, utilizing bibliographic and descriptive research, to analyze the scientific production about the ischools in carried out researches on digital repositories and digital libraries of 18 academic institutions, in all Brazilian regions which have Graduate Programs in Information Science.The results have shown that the subject is still incipient in academic studies in Brazil, with representation in doctoral thesis and master’s dissertations in the Postgraduate Program in Knowledge Management and Organization, at the Federal University of Minas Gerais, and in typologies such as book, article, chapter book, and event work at the University of São Paulo. | pt_BR |
dc.description.resumo | As information schools, ou simplesmente ischools, tiveram o seu movimento iniciado com reuniões em meados da década de 1990 e foram eficazmente implementadas nos anos 2000, nos Estados Unidos. Comum a forte aderência às tecnologias, à informação e à sociedade, atualmente, as ischools estão representadas em 116 instituições do mundo, como na América Central, Ásia e Europa, em sua maioria. Em menor quantidade, em instituições da América do Sul, África e Oceania. No Brasil, a única ischool está presente na Escola de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo. Nesse aspecto, visualizando as ischools como um produto da Ciência da Informação, pretende-se com este artigo, a partir de uma pesquisa bibliográfica e descritiva, analisar a produção científica sobre ischools em buscas realizadas em bibliotecas e repositórios digitais de 18 instituições acadêmicas em todas as regiões brasileiras que possuem Programas de Pós-graduação em Ciência da Informação em funcionamento. Os resultados apontaram que o assunto ainda é incipiente em estudos acadêmicos no Brasil, com representatividade em teses e dissertações no Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais e em tipologias como livro, artigo, capítulo de livro e trabalho de evento da Universidade de São Paulo. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FARMACIA - FACULDADE DE FARMACIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Múltiplos Olhares em Ciência da Informação | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ischools | pt_BR |
dc.subject | Produção científica | pt_BR |
dc.subject | Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação | pt_BR |
dc.subject | Biblioteca digital | pt_BR |
dc.subject | Repositório digital | pt_BR |
dc.subject.other | Ciência da Informação | pt_BR |
dc.subject.other | Pós-graduação | pt_BR |
dc.subject.other | Divulgação científica | pt_BR |
dc.subject.other | Bibliotecas digitais | pt_BR |
dc.title | A produção científica sobre Ischools em programas de pós-graduação em Ciência da Informação no Brasil | pt_BR |
dc.title.alternative | The approach about Ischools in scientific production within postgraduate programs in Information Science in Brazil | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37080 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-0222-3040 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2834-1272 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A produção científica sobre Ischools em programas de pós-graduação em Ciência da Informação no Brasil.pdf | 341.38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.