Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/53963
Type: Artigo de Periódico
Title: Colaboração acadêmica em bancas de mestrado na pós graduação stricto sensu em contabilidade
Other Titles: Masters committees and academic cooperation in graduate studies in accounting
Authors: João Estevão Barbosa Neto
Jacqueline Veneroso Alves da Cunha
Abstract: A partir das relações sociais dos pesquisadores, o conhecimento científico é criado e desenvolvido (Kuhn, 1978). Essa colaboração científica pode ser identificada por meio da análise das redes sociais (Barabási, 2003; Godechot & Mariot, 2004; Katz, 1993; Newman, 2001; Price, 1966; Smith, 1958). Tendo por base tal premissa, este trabalho tem como objetivo identificar e analisar a dinâmica da estrutura de relacionamentos existentes entre os programas de pós-graduação stricto sensu na área de Ciências Contábeis no Brasil, sob a ótica das redes sociais por meio da interação em bancas de mestrado. Para tanto, foi realizado um estudo descritivo, utilizando-se da Análise de Redes Sociais para identificar a estrutura da rede científica e acadêmica por meio da colaboração dos docentes dos programas de pósgraduação stricto sensu em Ciências Contábeis na participação em bancas de mestrado. Foram identificados 241 professores de 18 programas de pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis que colaboraram entre si em 1.002 bancas de mestrado no período de 2002 a 2010. Verificou-se que a criação de novos programas de pós-graduação stricto sensu e a inserção de novos docentes foi decisiva para o aumento da colaboração em bancas de mestrado. Diante de tais evidências, os resultados identificaram um campo contábil com um futuro cenário de evolução da colaboração científica e acadêmica, confirmando que o conhecimento científico é criado e desenvolvido a partir das relações sociais dos atores envolvidos na área.
Abstract: The creation and development of scientific knowledge has, as its basis, the social relations of researchers, (Kuhn, 1978). Such scientific collaboration can be identified through the analysis of social networks (Smith, 1958; Price, 1966; Katz, 1993, Newman, 2001; Barabási, 2003; Godechot e Mariot, 2004). Based on this premise, this paper aims to identify and analyze the structural dynamics of relationships among the masters-level graduate programs in the area of Accounting Sciences in Brazil, from the perspective of the social networks evidenced in the examination committees established for candidates to the Masters degree in this area. To this end, a descriptive study was carried out using Social Network Analysis to identify the structure of the scientific and academic network established by the collaboration of professors of graduate programs in Accounting Sciences in the examination committees of Masters candidates. Two hundred and forty-one (241) professors were identified from eighteen (18) programs who took part in one thousand and two (1002) Masters' examinations from 2002 to 2010. It was found that the creation of new graduate studies programs in the area and the insertion of new teachers was decisive in the increase of collaboration on Masters' examination committees. In light of this evidence, results point to a future scenario of the accounting field characterized by the evolution of scientific and academic collaboration, confirming that scientific knowledge is created and developed by social relations of actors involved in the area.
Subject: Ciências Contábeis
Redes sociais
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/53963
Issue Date: 2016
metadata.dc.url.externa: https://revistacgg.org/index.php/contabil/article/view/920
metadata.dc.relation.ispartof: Contabilidade Gestão e Governança
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.