Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54015
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dc.creatorKelle dos Santos Carvalhopt_BR
dc.creatorJefferson Lopes La Falcept_BR
dc.creatorLudmila de Vasconcelos Machado Guimarãespt_BR
dc.date.accessioned2023-05-26T19:54:23Z-
dc.date.available2023-05-26T19:54:23Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage77pt_BR
dc.citation.epage95pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17648/aos.v10i2.2411pt_BR
dc.identifier.issn2238-8893pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54015-
dc.description.abstractSince the advent of Constitutional Amendment 19, a Public Management Administration has been implemented in the country, with this demand for qualified personnel with high levels of performance. Understanding the motivation of employees as well as satisfaction levels can help managers improve performance. This study aimed to analyze the levels of Public Service Motivation (PSM) and job satisfaction in public servants, having as target group the active employees of the Federal University of Minas Gerais. For this, a descriptive and quantitative research was carried out using the job satisfaction models (Siqueira, 2008) and the Public Service Motivation (Perry & Wise, 1990). The results indicate median levels of PSM and job satisfaction, which may indicate a need to review the institution’s HR policies. There was a significant difference between teachers and technicians in the organization in relation to motivation and satisfaction. The analysis of the global dimensions is favorable to a more detailed diagnosis of the two constructs, as the international studies in this study failed at this point, not showing a complete overview of each of the dimensions, which is the contribution of this study. By identifying different levels of motivation and satisfaction, these results can help improve the institution’s managerial and administrative functions, as well as being replicated in federal higher education institutions.pt_BR
dc.description.resumoDesde o advento da Emenda Constitucional 19 tem-se implantado, no país, uma Administração Pública Gerencial, com demanda por pessoal qualificado e com altos níveis de desempenho. Diante disso, entender a motivação e os níveis de satisfação de servidores podem ajudar gestores a gerir, adequadamente, o desempenho de seus subordinados. Este estudo teve como objetivo analisar os níveis de motivação e satisfação no trabalho de servidores público de uma Universidade Federal de Minas Gerais. Foi realizada uma pesquisa descritiva e quantitativa utilizando os modelos de satisfação no trabalho de Siqueira (2008) e de Motivação de Serviço Público de Perry e Wise (1990). Os resultados apontaram níveis medianos de motivação e satisfação no trabalho, o que pode indicar uma necessidade de revisão das políticas de Recursos Humanos da instituição. Verificou-se, ainda, diferença significativa no nível de satisfação e motivação entre docentes e técnicos da organização. A análise das dimensões mostrou-se favorável a um diagnóstico mais detalhado dos dois construtos, visto que os estudos internacionais analisados neste estudo falharam nesse ponto, não mostrando um panorama completo de cada uma das dimensões, sendo essa uma contribuição deste estudo. Ao identificar níveis de motivação e satisfação diferentes, estes resultados podem auxiliar numa melhoria das funções gerenciais e administrativas da instituição, bem como serem replicadas em instituições federais de ensino superior.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Amazônia, Organizações e Sustentabilidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMotivaçãopt_BR
dc.subjectSatisfaçãopt_BR
dc.subjectRecursos humanospt_BR
dc.subjectPSMpt_BR
dc.subjectUniversidade federalpt_BR
dc.subjectAdministração públicapt_BR
dc.subject.otherAdministração públicapt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades - Administraçãopt_BR
dc.subject.otherServidores públicospt_BR
dc.subject.otherMotivação no trabalhopt_BR
dc.subject.otherSatisfação no trabalhopt_BR
dc.subject.otherRecursos humanospt_BR
dc.titleA motivação de serviço público e a satisfação no trabalho: pesquisa em uma universidade federalpt_BR
dc.title.alternativePublic service motivation and job satisfaction: research at the federal universitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://revistas.unama.br/index.php/aos/article/view/2411pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7426-2714pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3293-2908pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5741-0279pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



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