Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54092
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ricardo Augusto de Souzapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5038438725381698pt_BR
dc.contributor.referee1Marisa Mendonça Carneiropt_BR
dc.contributor.referee2Edelvais Brígida Caldeirapt_BR
dc.creatorLincoln Richard Cardosopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7407553296553067pt_BR
dc.date.accessioned2023-05-29T15:56:31Z-
dc.date.available2023-05-29T15:56:31Z-
dc.date.issued2022-12-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54092-
dc.description.abstractThis work aims at the elaboration of two teaching sequences to teach the English language in accordance with recent theories in the area, among them the communicative approach, which aims to provide meaningful and contextualized experiences, using authentic materials, besides considering aspects of literacy and textual genres. Another important aspect is the theme of the sequences produced, which aims to make students aware of their agency potential in their own teaching and learning process, discussing elements such as learning styles, active learning, and self-assessment. Two sequences of activities were elaborated using authentic materials to work with the four skills – listening, speaking, reading, and writing – and the grammar of the English language. Finally, in accordance with recent foreign language teaching theories, we highlight and discuss the rationale behind the elaboration of the two didactic sequences. As a result, it was found that it is possible to teach English by approaching elements that teach the student to learn to learn, although it is necessary to pilot the sequences in educational institutions to verify the strengths points and those that need to be improved.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem por objetivo a elaboração de duas sequências didáticas para o ensino de língua inglesa sob o viés das recentes teorias da área, entre elas a abordagem comunicativa, que visa oportunizar experiências significativas, contextualizadas e com material autêntico, além de considerar aspectos de letramento e gênero textual. Outro aspecto importante é a temática das sequências produzidas, que tem como objetivo conscientizar os alunos de seu potencial de agência sobre o próprio processo de ensino e aprendizagem, discutindo elementos como estilos de aprendizagem, metodologias ativas e autoavaliação. Foram elaboradas duas sequências de atividades com materiais autênticos que trabalham com as quatro habilidades – compreensão oral, fala, leitura, escrita – e a gramática de língua inglesa. Em seguida, explicitamos e discutimos, sob o viés de recentes teorias de ensino de língua estrangeira, a fundamentação por trás da elaboração das duas sequências didáticas. Como resultado, constatou-se que é possível ensinar língua inglesa abordando elementos que ensinam o aluno a aprender a aprender, embora seja necessário pilotar as sequências em instituições de ensino para verificar os pontos fortes e os que precisam ser aprimorados.pt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Inglesapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnglish language teachingpt_BR
dc.subjectCommunicative approachpt_BR
dc.subjectActive learningpt_BR
dc.subjectEnsino de língua inglesapt_BR
dc.subjectAbordagem comunicativapt_BR
dc.subjectMetodologias ativaspt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleLearn to learn: raising students' awareness of their learning processpt_BR
dc.title.alternativeAprender a aprender: conscientizando alunos de seu processo de aprendizagempt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Inglesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC CEI UFMG.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.