Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54221
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCíntia de Azevedo Lourençopt_BR
dc.creatorCélia da Consolação Diaspt_BR
dc.date.accessioned2023-05-30T21:01:14Z-
dc.date.available2023-05-30T21:01:14Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage46pt_BR
dc.citation.epage54pt_BR
dc.identifier.issn978-85-8302-1pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54221-
dc.description.abstractThe adoption of the RDA standard by Brazilian libraries is a reality that demands reflection and sharing of experiences. In this sense, the teaching of the RDA in librarianship courses is a priority to prepare future professionals for this transition and its implementation, but it also presents itself as a challenge. In this work, the experience of the librarianship course of a Brazilian university will be reported on the offer of a course to be introduced to the RDA, planned and implemented from the proposals presented in Margareth Mering's RDA teaching manual, published in English. The objective is to share the teaching experience, the results obtained and the difficulties encountered. The positive points of the manual, the difficulties of adapting the translation, the most interesting and challenging activities and the methodology will be highlighted. The final considerations highlight the limitations identified in this study and propose reflections on the implementation of the RDA. In addition, it will also be demonstrated that for teaching the signature will not be an necessity, which discourages the librarianship courses of this investment.pt_BR
dc.description.resumoA adoção da norma RDA pelas bibliotecas brasileiras é uma realidade que demanda por reflexões e por compartilhamento das experiências. Nesse sentido o ensino da RDA nos cursos de biblioteconomia é uma prioridade para preparar os futuros profissionais para essa transição e para a sua implementação, mas também se apresenta como um desafio. Neste trabalho, será relatada a experiência do curso de biblioteconomia de uma universidade brasileira da oferta de uma disciplina de introdução à RDA, planejada e implementada a partir das propostas presentes no manual para ensino de RDA de Margaret Mering, publicado em língua inglesa. O objetivo é compartilhar a experiência docente, os resultados obtidos e as dificuldades encontradas. Os pontos positivos do manual, as dificuldades de adequação da tradução, as atividades mais interessantes e desafiadoras e a metodologia serão destacadas. As considerações finais destacam as limitações identificadas neste estudo e faz a proposta de reflexões acerca da implementação da RDA. Além disso, será demonstrado também que para o ensino a assinatura não será uma obrigatoriedade, o que desonera os cursos de biblioteconomia desse investimentopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro de RDA no Brasil-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de RDApt_BR
dc.subjectMetodologia de ensinopt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherCatalogaçãopt_BR
dc.subject.otherRecursos: Descrição e Acesso pt_BR
dc.subject.otherCódigo de catalogação anglo-americanopt_BR
dc.titleEnsino de RDA: relato de experiência a partir do manual “The RDA workbook” de Margaret Meringpt_BR
dc.title.alternativeRDA teaching: experience report from Margaret Mering's “The RDA workbook”pt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://rdanobrasil.org/wp-content/uploads/2019/12/2019-ensino-de-rda-manual-rda-workbook-margaret-mering-texto.pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.