Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54250
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Luiza Vilarrodriguespt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.creatorLeticia Caldas Teixeirapt_BR
dc.date.accessioned2023-05-31T20:06:13Z-
dc.date.available2023-05-31T20:06:13Z-
dc.date.issued2018-12-26-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issuee1857pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage7pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/2317-6431-2017-1857pt_BR
dc.identifier.issn23176431pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54250-
dc.description.abstractPurpose: Compare the auditory perceptions of students, teachers and naive people regarding the voice, in elementary school teaching. Methods: It is a cross-sectional study composed by three groups of 104 students, 40 teachers and 40 non-teachers. The object of the research was a 14-voice bank, composed by the voice of an actress. The participants pointed out which voices they would choose for an elementary school teacher, indicating if the voices were pleasant, motivating and able to arouse attention. Results: The preferred voices were of neutral vocal quality (95.1%), bass pitch (75%) and slow speed (67.9%), considered pleasant, motivating and able to arouse attention. The less chosen voices were the moderate breathy (98.4%), intense breathy (97.3%), mild rough (94.6%), moderate rough (94.0%), intense rough (94.6%) and with imprecise speech articulation (94.0%), all of them with negative vocal psychodynamic. Proportionally, the bass voice was the most chosen by teachers (95%). The slow speed, strong intensity and mild breathy voices were more marked by naive people (90%, 52.5%, 37.5%) and the students reported less the mild rough (1.9%) and moderate rough (1.9%) ones. Conclusion: Voices of neutral vocal quality, of bass pitch and with slow speech speed are the preferred ones for a teacher of elementary school, considered pleasant, motivating and able to arouse attention. The voices with imprecise speech articulation, moderate and intense rough and breathy are not well accepted and the psychodynamic is negative. Teachers appreciate more the bass pitch; naive people, the slow speech speed, mild breathy and strong intensity; and students evaluate negatively the rough voices.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Comparar as impressões auditivas de estudantes, professores e leigos para a voz, na docência do ensino fundamental. Métodos: Estudo transversal formado por três grupos: 104 alunos; 40 professores e 40 não professores. O objeto de estudo foi um banco de 14 vozes, composto pela voz de uma atriz. Os participantes assinalaram as vozes preferidas para uma professora do ensino fundamental, indicando se eram agradáveis, motivadoras e capazes de despertar atenção. Resultados: As vozes preferidas foram de qualidade vocal neutra (95,1%), pitch grave (75%) e velocidade lenta (67,9%), consideradas agradáveis, motivadoras e capazes de despertar atenção. As vozes menos escolhidas foram soprosa moderada (98,4%) e intensa (97,3%), rugosa leve (94,6%), moderada (94,0%) e intensa (94,6%), com articulação de fala imprecisa (94,0%), todas com psicodinâmica vocal negativa. A voz grave foi, proporcionalmente, a mais escolhida pelos professores (95%). As vozes de velocidade lenta, intensidade forte e soprosa leve foram mais assinaladas pelos leigos (90%, 52,5% e 37,5%) e os alunos indicaram menos as vozes rugosas leves e moderadas (1,9%). Conclusão: Vozes de qualidade vocal neutra, de pitch grave e com velocidade de fala lenta são as preferidas para uma professora do ensino fundamental, consideradas agradáveis, motivadoras e capazes de despertar a atenção. Vozes com articulação de fala imprecisa, rugosas e soprosas moderadas e intensas não são bem aceitas e a psicodinâmica é negativa. Professores valorizam mais o pitch grave; leigos, a velocidade de fala lenta, soprosidade leve e intensidade forte e os alunos são os que mais avaliam negativamente as vozes rugosas,pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE OFTALMOLOGIA E OTORRINOLARINGOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAudiology - Communication Research-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVozpt_BR
dc.subjectDisfoniapt_BR
dc.subjectDocentespt_BR
dc.subjectQualidade da vozpt_BR
dc.subjectPercepção auditivapt_BR
dc.subjectFonoaudiologiapt_BR
dc.subject.otherVozpt_BR
dc.subject.otherDocentespt_BR
dc.subject.otherDisfoniapt_BR
dc.subject.otherQualidade da vozpt_BR
dc.subject.otherDocentespt_BR
dc.subject.otherFonoaudiologiapt_BR
dc.titleImpressões auditivas da voz do professor na percepção de alunos, professores e leigospt_BR
dc.title.alternativeAuditory impressions of the teacher’s voice in the perception of students, teachers and naive peoplept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/acr/a/XWK4xGCPJsCt33FQyyxDbmf/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8823-122Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.