Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54304
Type: Tese
Title: Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
Authors: Adriano Lopes Sobrinho
First Advisor: Ana Cláudia de Assis
First Referee: Antonio Celso Ribeiro
Second Referee: Joana Cunha de Holanda
Third Referee: Ernani de Castro Maletta
metadata.dc.contributor.referee4: Jussara Rodrigues Fernandino
Abstract: Este trabalho apresenta um estudo sobre o repertório para piano e voz do pianista e, partindo de alguns estudos de caso, propõe uma investigação capaz de promover a exploração da expressividade de pianistas que utilizam a voz, não apenas se atentando a aspectos técnicos, mas apresentando possibilidades de novas leituras da obra musical em diálogo com múltiplas artes. Após contextualizar historicamente o repertório que une música e voz falada, e rastrear como o mesmo pode ter evoluído ao longo dos anos, sugere-se uma nomenclatura em português ao pianista que faz uso de sua voz, o pianista vozeante. Os estudos teatrais aqui apresentados promoveram a desconstrução da corporeidade tradicional do pianista e, ao ampliar e diversificar as possibilidades de criação e execução, o pianista vozeante ressignifica o papel do performer e, por seu turno, também a experiência do público. Este trabalho se justifica pela fundamentação de uma interpretação que encontra na interdisciplinaridade um elemento integrador da estrutura da partitura com a expressão criativa do executante, ou seja, uma forma de fortalecer a sua liberdade criadora.
Abstract: This work presents a study on the pianist's repertoire for piano and voice and, based on some case studies, proposes an investigation that is able to promote the exploration of the expressiveness of pianists who use their voice not only paying attention to technical aspects but also presenting possibilities of new readings of the musical work, in dialogue with multiple arts. After historically contextualizing the repertoire that unites music and spoken voice and retracing how it may have evolved over the years, a nomenclature in Portuguese is suggested for the pianist who uses his voice: pianista vozeante, (vocalizing pianist). The theatrical studies presented here promoted the deconstruction of the pianist's traditional corporeity. And by expanding and diversifying the possibilities of creation and execution, the pianista vozeante resignifies the performer's role and, in turn, the audience's experience. This work is substantiated by the foundation of an interpretation that finds in interdisciplinarity an element that integrates the structure of the score to the performer's creative expression, i.e., a way to strengthen their creative freedom.
Subject: Performance musical - Piano
Pianistas - Performance
Voz
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Música
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/54304
Issue Date: 7-Oct-2022
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese_Adriano Lopes Sobrinho.pdf11.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.