Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54396
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dc.creatorThais Silva Alvespt_BR
dc.creatorBianca Drielly Mendespt_BR
dc.creatorLilian Bambirra de Assispt_BR
dc.creatorUajará Pessoa Araújopt_BR
dc.date.accessioned2023-06-02T19:38:58Z-
dc.date.available2023-06-02T19:38:58Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.issue22pt_BR
dc.citation.spage524pt_BR
dc.citation.epage536pt_BR
dc.identifier.issn2177-9023pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54396-
dc.description.abstractWith the emergence of Covid-19 and its resulting social isolation, changes are expected in the scenario of the Brazilian franchise system. This article aimed to analyze the impacts of the pandemic on the performance of Brazilian franchising in the first three quarters of 2020. For this, a diagnostic analysis of data was carried out, based on performance reports prepared by the Brazilian Franchise Association, in order to help decision-making related to new directions and trends in the economic market, especially franchising, contribute to the literature, since this is a current problem whose consequences are still unknown, especially in this segment of significant socioeconomic importance. Serving, also, as a starting point for other analyses. In the first quarter, there were still no relevant impacts, since the first case of Covid-19, in Brazil, was only confirmed at the end of February 2020. The second quarter, more specifically, the months of April and May were the most affected. As of June, there has been a slight improvement in the economic scenario and in the franchise market, which can be explained by the reopening of commerce and strategies such as online sales and delivery, although still well short of expectations. It is also verified that the Food and Services sectors were the most and least affected, respectively. It is concluded that despite the negative impacts arising from the pandemic, the franchise market began to show signs of recovery in the third quarter of 2020, due to e-commerce, delivery and other strategies.pt_BR
dc.description.resumoCom a eclosão da Covid-19 e seu decorrente isolamento social estimam-se mudanças no cenário do sistema de franquias brasileiro. Este artigo objetivou analisar os impactos da pandemia no desempenho do franchising brasileiro nos três primeiros trimestres de 2020. Para isso, realizou-se uma análise diagnóstica de dados, a partir dos relatórios de desempenho elaborados pela Associação Brasileira de Franquias, com vistas a auxiliar a tomada de decisão relacionada aos novos rumos e tendências do mercado econômico, em especial, as franquias, contribuir com a literatura, uma vez que se trata de um problema atual cujo os desdobramentos ainda são desconhecidos, sobretudo nesse segmento de importância socioeconômica expressiva. Servindo, ainda, como ponto de partida para outras análises. No primeiro trimestre, ainda não havia impactos relevantes, visto que o primeiro caso de Covid-19, no Brasil, foi confirmado apenas no final de fevereiro de 2020. O segundo trimestre, mais especificamente, os meses de abril e maio foram os mais afetados. A partir de junho nota-se uma ligeira melhora no cenário econômico e no mercado de franquias, o que pode ser explicado pela reabertura do comércio e estratégias como vendas online e delivery, porém, ainda bem aquém do previsto. Constata-se, ainda, que os setores de Alimentação e Serviços foram o mais e o menos afetados, respectivamente. Conclui-se que apesar dos impactos negativos oriundos da pandemia, o mercado de franquias começou a dar sinais de recuperação a partir do terceiro trimestre de 2020, devido a estratégias de e-commerce, delivery e outros.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro de Pesquisadores do Uni-FACEF Centro Universitário Municipal de Francapt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectFranquiaspt_BR
dc.subjectCOVID-19pt_BR
dc.subjectDesempenho econômicopt_BR
dc.subject.otherCOVID-19 Pandemia, 2020pt_BR
dc.subject.otherFranquias (Comercio varejista) - Brasilpt_BR
dc.subject.otherEconomia - Brasilpt_BR
dc.subject.otherDesempenhopt_BR
dc.titleImpactos da COVID-19 no desempenho do franchising brasileiro nos três primeiros trimestres do ano de 2020pt_BR
dc.title.alternativeImpacts of COVID-19 on the performance of the brazilian franchising in the first three quarter of 2020pt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://eventos.unifacef.com.br/encpesq/2021/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0470-653Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6026-7992pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1475-4183pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1288-1514pt_BR
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