Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54400
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLaureny Aparecida Lourenço da Silvapt_BR
dc.creatorJozefh Queirozpt_BR
dc.date.accessioned2023-06-02T19:59:39Z-
dc.date.available2023-06-02T19:59:39Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.issue15pt_BR
dc.citation.spage106pt_BR
dc.citation.epage143pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i15p106-143pt_BR
dc.identifier.issn23179651pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54400-
dc.description.abstractthis paper dwells on the work Diagnósticos (2016), by the Argentines Diego Agrimbau and Lucas Varela. The work gathers a collection of six independent short stories about diverse psychological disorders, such as claustrophobia or synaesthesia. Along the article, we seek to analyze how the fundamental elements in the composition of the comics are intentionally used to simulate the effects of each disease featured in the story. Aspects such as the composition of a panel, the relation between the word and the image, the use of the speech balloons or the notion of movement are analyzed in order to understand not only the constituent elements of the graphic narratives, but also the resources used to optimize each plot and reinforce the representation of psychological disorders pictured on them. To this end, the analyses dialogue with the views of other researchers in Comics and the relation text-image, such as Will Eisner (1999; 2008), precursor of the studies in graphic narratives, Laura Vazquez (2012), Jacques Rancière (2012) and Sophie Van der Linden (2011).pt_BR
dc.description.resumoEste texto se debruça sobre a obra Diagnósticos (2016), dos argentinos Diego Agrimbau e Lucas Varela. A obra reúne um conjunto de seis contos independentes sobre variados distúrbios psicológicos, tais como a claustrofobia ou a sinestesia. No decorrer do artigo, busca-se analisar como os elementos fundamentais na composição dos quadrinhos são utilizados intencionalmente para simular os efeitos de cada uma das enfermidades que protagonizam os contos. Aspectos como a composição do quadro, as relações entre a palavra e a imagem, o uso dos balões ou a noção de movimento são analisados de maneira que se compreendem não apenas os elementos constituintes das narrativas gráficas, mas também os recursos utilizados para potencializar cada trama e reforçar a representação dos distúrbios psicológicos que nelas figuram. Para isso, as análises dialogam com olhares de outros estudiosos dos quadrinhos e da relação textoimagem, tais como Will Eisner (1999; 2008), precursor dos estudos sobre as narrativas gráficas, Laura Vazquez (2012), Jacques Rancière (2012) e Sophie Van der Linden (2011).pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCaracol (USP)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectQuadrinhospt_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subjectDistúrbios psicológicospt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subject.otherHistória em quadrinhos - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherNarrativa(retórica)pt_BR
dc.subject.otherdoenças mentaispt_BR
dc.titleDiagnósticos, de Diego Agrimbau e Lucas Varela: a estética dos quadrinhos como forma de representação de distúrbios mentaispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/caracol/article/view/133939pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0627-2122pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5764-5868pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.