Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/54448
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | A recusa e suas manifestações escolares na adolescência |
Authors: | Natália Fernandes Kelles |
First Advisor: | Cassandra Pereira França |
First Referee: | Maria Teresa de Melo Carvalho |
Second Referee: | Valéria Santos Brasil |
Abstract: | O presente trabalho discorre sobre as manifestações do fracasso escolar e suas relações com o processo psíquico de recusa (Verleugnung). Com o objetivo de investigar o tema, o conceito de adolescência foi abordado a partir do referencial teórico da psicanálise e foi realizada uma breve revisão da noção de recusa na obra freudiana, desde sua primeira referência no texto “Três Ensaios sobre a teoria da sexualidade” (1905) até a sua formulação como um conceito metapsicológico no artigo “Esboço de Psicanálise” (1938). Na tentativa de articular estas manifestações escolares com o mecanismo de recusa foram pesquisados alguns autores pós freudianos contemporâneos. Uma das hipóteses do trabalho é que alguma das formas recorrentes de lidar com a castração na contemporaneidade seja a recusa, especialmente, devido ao modo como as relações interpessoais vêm sendo vivenciadas por alguns sujeitos que lidam com o outro como objeto descartável, quando não mais satisfazem seus impulsos. |
Abstract: | This paper discusses about the school’s failure manifestation and its relation with the psychological concept of denial (Verleugnung). In order to investigate the subject, the concept of adolescence was analyzed from a psychoanalyses theoretical framework and was performed a brief review of the refusal’s concept in Freud’s work since its first reference in the text “ Three Essays about the theory of sexuality” (1905) until its formulation as a metapsychological concept in the article “Outline of Psychoanalyses” (1938). In an attempt to link these events to the mechanism of school refusal, were surveyed some contemporary after Freud authors. One hypotheses is that one of the recurrent ways of lead with the nowadays castration is the refusal, specially, due to how interpersonal relationship are being experienced by some subjects that deal with the other as a disposable object, when no longer meet their impulses. |
Subject: | Educação Psicanálise Adolescência Fracasso escolar |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Teoria Psicanalítica |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/54448 |
Issue Date: | 27-Jul-2012 |
Appears in Collections: | Especialização em Teoria Psicanalítica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Monografia Natalia Fernandes Kelles.pdf | 293.58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.