Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54527
Type: Artigo de Periódico
Title: Influence of parameters on the development of landslides in the Estrada de Ferro Vitória-Minas slopes
Other Titles: Influência dos parâmetros no desenvolvimento de deslizamentos em encostas da Estrada de Ferro Vitória-Minas
Authors: Denise de Fátima Santos da Silva
Rosyelle Cristina Corteletti
Allan Erlikhman Medeiros Santos
Elaine Aparecida Santos da Silva
Abstract: Landslides have been the object of extensive studies in the world, not only for their importance as active agents of modifications of relief forms, but also because can damages and losses to people and exposed structures, affecting various kinds of enterprises. This study had as objective the determination of influencing parameters on the development of landslides in the slopes aside of Estrada de Ferro Vitória-Minas (EFVM). EFVM is located in the southeastern region in Brazil and is an important railroad for the transportation of iron ore to the steel mills and for exportation, as well as for passenger transportation. The database used herein was collected from field work in EFVM, together with image processing and data in laboratory tests. The parameters selected to be evaluated were Atterberg limits, cohesion, friction angle, permeability and classification of soil in the slopes. Estimates were done on the volumes and areas of landslides that have already occurred in the slopes. Among the studied parameters, the results obtained for the Atteberg limits and soil cohesion were the most relevantly correlated with the field results, which is in accordance with other studies from literature. It is concluded that Atterberg limits are directly related to soil ruptures, and soil cohesion contributes to soil stabilization in slopes.
Abstract: Deslizamentos têm sido objeto de grandes estudos no mundo, não apenas por sua importância como agentes modificadores do relevo, mas também por causarem danos e prejuízos a pessoas e estruturas expostas, afetando vários tipos de empreendimentos. O objetivo deste estudo foi a determinação de parâmetros influenciadores no desenvolvimento de deslizamentos nas encostas da Estrada de Ferro Vitória-Minas (EFVM). A EFVM está localizada na região sudeste do Brasil, é uma ferrovia importante para o transporte de minério de ferro para as siderúrgicas e para exportação, bem como para o transporte de passageiros. O banco de dados aqui utilizado foi coletado a partir de trabalhos de campo na EFVM, juntamente com o processamento de imagens e dados de testes laboratoriais. Os parâmetros selecionados para serem avaliados foram limites de Atterberg, coesão, ângulo de atrito, permeabilidade e classificação do solo nas encostas. Foram feitas estimativas dos volumes e áreas de deslizamentos de terra que já ocorreram nas encostas. Dentre os parâmetros estudados, os resultados obtidos para os limites de Atteberg e a coesão do solo foram os mais correlacionados com os resultados de campo, o que está de acordo com outros estudos da literatura. Conclui-se que os limites de Atterberg estão diretamente relacionados às rupturas do solo, e a coesão do solo contribui para a estabilização do solo nas encostas.
Subject: Deslizamento
Geociências
Estatística
Análise de componentes principais
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: IGC - INSTITUTO DE GEOCIENCIAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i10.19300
URI: http://hdl.handle.net/1843/54527
Issue Date: 19-Aug-2021
metadata.dc.url.externa: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/19300
metadata.dc.relation.ispartof: Research, Society and Development
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