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dc.creatorAderlande Pereira Ferrazpt_BR
dc.creatorGeraldo José Rodrigues Liskapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-05T21:13:58Z-
dc.date.available2023-06-05T21:13:58Z-
dc.date.issued2021-12-27-
dc.citation.volume50pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1047pt_BR
dc.citation.epage1063pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21165/el.v50i3.3055pt_BR
dc.identifier.issn1413-0939pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54562-
dc.description.abstractThis paper, motivated by the relations between language and culture, especially the relations between lexicon and social facts, aims to show some aspects of lexical innovation in contemporary Portuguese in Brazil, from neological creations in the field of electronic media (internet sites), collected from journalistic headlines, generated by the strong influence of extralinguistic facts arising from the Covid-19 pandemic. In this context, several processes of lexical renewal were observed, with the inclusion of new units, involving formal, semantic, and loanword neology. As methodological procedures, based on the lexicographic criterion for identification of the neological lexical unit, reports from the national circulation press were examined, from which headlines containing thirtynine neologisms were selected. With this, the work reveals the abundance of new words generated in Brazilian Portuguese, in the period of occurrence of the Covid-19 pandemic.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo, motivado pelas relações entre língua e cultura, especialmente as relações entre léxico e fatos sociais, tem por objetivo mostrar alguns aspectos da inovação lexical no português contemporâneo do Brasil, a partir das criações neológicas no âmbito da mídia eletrônica (sites da internet), colhidas de manchetes jornalísticas, geradas pela forte influência dos fatos extralinguísticos decorrentes da pandemia da Covid-19. Nesse contexto, observaram-se diversos processos de renovação do léxico, com a inclusão de novas unidades, envolvendo a neologia formal, semântica e de empréstimo. Como procedimentos metodológicos, partindo do critério lexicográfico para identificação da unidade lexical neológica, foram examinadas reportagens da imprensa de circulação nacional, das quais foram selecionadas manchetes contendo trinta e nove neologismos. Com isso, o trabalho revela a abundância de palavras novas geradas no português brasileiro, no período de ocorrência da pandemia da Covid-19.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEstudos Linguísticospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLéxicopt_BR
dc.subjectNeologiapt_BR
dc.subjectProdutividade lexicalpt_BR
dc.subjectCoronavíruspt_BR
dc.subjectPandemiapt_BR
dc.subject.otherLinguísticapt_BR
dc.subject.otherLíngua Portuguesa - Lexicologiapt_BR
dc.titlePandemia e neologia em manchetes jornalísticas: criatividade lexical em focopt_BR
dc.title.alternativePandemic and neology in journalistic headlines: lexical creativity in focuspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1874-7113pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9027-5926pt_BR
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