Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54597
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Flávia Ribeiro Rodriguespt_BR
dc.creatorWellington Marçal de Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2023-06-06T20:06:34Z-
dc.date.available2023-06-06T20:06:34Z-
dc.date.issued2021-06-30-
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage14pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.46866/josshe.2021.v4.n1.97pt_BR
dc.identifier.issn2675-3790pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54597-
dc.description.abstractThis article presents the results of a bibliographical and descriptive research, in which we sought to verify, from the analysis of specialized publications, how the use of Information and Communication Technologies (ICTs), mediated by parents and teachers, can contribute in the search for more productive and safer navigations for children and teenagers. As a methodological resource, the search for articles on Academic Google and audiovisual publications in a virtual environment was used, from the term "the limits of internet use by children and adolescents", having as main reference the analysis of the results of the latest edition of the ICT research online Brazil 2019, in the light of authors who support the debate on the topic. The study made it possible to conclude that the partnership between parents and school should guide the work, in order to develop in children and young people a critical profile regarding the use of ICTs so that they can protect themselves from the dangers found in the virtual world, as well as to adopt an ethical posture and awareness of the benefits and risks that new technologies can provide. It is concluded that there is a need for awareness of parents in order to adopt an assiduous and protective posture in relation to the use of the network and ICTs by their children. The best technology that parents can use in this process is dialogue, a relationship of affection and trust, following their activities on the internet.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo apresenta o resultado de pesquisa bibliográfica e descritiva, em que buscou-se verificar, a partir da análise de publicações especializadas, como o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs), mediado por pais e professores, podem contribuir na busca de navegações mais produtivas e seguras para crianças e adolescentes. Como recurso metodológico foi utilizada a busca de artigos no Google Acadêmico e publicações audiovisuais em ambiente virtual, a partir do termo “os limites do uso da internet por crianças e adolescentes”, tendo como principal referência a análise dos resultados da última edição da pesquisa TIC online Brasil 2019, à luz de autores que subsidiam o debate sobre o tema. O estudo possibilitou concluir que a parceria entre pais e escola deve nortear o trabalho, de maneira a desenvolver nas crianças e jovens um perfil crítico quanto ao uso das TICs para que eles possam se resguardar dos perigos encontrados no mundo virtual, bem como de adotar uma postura ética e consciente dos benefícios e riscos que as novas tecnologias podem proporcionar. Conclui-se que há a necessidade de conscientização dos pais no intuito de adotar postura assídua e protetiva em relação ao uso da rede e das TICs por parte de seus filhos. A melhor tecnologia que os pais podem utilizar nesse processo é o diálogo, a relação de afeto e confiança, acompanhando suas atividades na internet.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentVETER - ESCOLA DE VETERINARIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofJournal of Social Sciences, Humanities and Research in Educationpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInformaçãopt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.subjectCiberespaçopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectTecnologiaspt_BR
dc.subject.otherTecnologia da informaçãopt_BR
dc.subject.otherComunicação e tecnologiapt_BR
dc.subject.otherPais e professorespt_BR
dc.subject.otherCrianças e internetpt_BR
dc.subject.otherInternet e adolescentespt_BR
dc.subject.otherCiberespaçopt_BR
dc.titleO papel de pais e professores no uso produtivo das tecnologias de informação e comunicaçãopt_BR
dc.title.alternativeThe role of parents and teachers in the productive use of information and communication technologiespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://lestu.org/journals/index.php/josshe/article/view/97pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8881-6850pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.