Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54609
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcela Mansur Alvespt_BR
dc.creatorRenata Saldanha Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-06T20:22:43Z-
dc.date.available2023-06-06T20:22:43Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage787pt_BR
dc.citation.epage807pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.9788/TP2017.2-19Ptpt_BR
dc.identifier.issn2175-3652pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54609-
dc.description.abstractIntelligence is a main predictor for a variety of social, academic, and economical outcomes. Therefore, researchers have been increasingly dedicated to pursuing ways to improve intelligence. In the recent years, a great interest in working memory training programs has risen as a form to achieve changes in intelligence. However, the effi cacy of these programs is still surrounded by controversies. The current review aims to perform a critical analysis of the literature, reassessing the effects of working memory training that leads to improvements in fl uid intelligence. After data collection and a detailed literature review, the effects of working memory training leading to intelligence gain from 45 studies were assessed. A great variety in methodology was observed within the studies, which used mainly non-clinical samples, with some material incentive and an n<30. Raven was the predominant measure of effi cacy for training in fl uid intelligence, and the improvements in intelligence were signifi cant for groups of children of similar age range and for longer training periods. The positive effects observed are still insuffi cient to indicate a transfer to fl uid intelligence, suggesting that a more cautious approach of the current similar interventions may be necessary.pt_BR
dc.description.resumoA inteligência é um dos preditores mais robustos de uma variedade de resultados nos âmbitos social, acadêmico e econômico, por isso pesquisadores cada vez mais dedicam esforços para promover melhorias na inteligência. Nos últimos anos emergiu interesse em programas de treinamento em memória de trabalho como forma de promover mudanças na inteligência. Tais programas estão cercados de controvérsias. A presente pesquisa objetiva realizar uma revisão crítica de literatura, analisando os efeitos de transferência do treinamento em memória de trabalho para a inteligência fluida. Após levantamento e análise detalhada da literatura, foram reanalisados os efeitos de treino em memória de trabalho para ganhos em inteligência de 45 estudos. Como resultado, observou-se grande variabilidade metodológica entre os estudos, cuja maior parte usou amostras não clínicas, com algum incentivo material e n<30. O Raven predominou como medida de eficácia dos treinamentos em inteligência fluida, e os aumentos na mesma foram significativos para os grupos etários de crianças e treinamentos mais longos. Os efeitos positivos encontrados são insuficientes para indicar uma transferência real para inteligência fluida, o que sugere a necessidade de maior cautela no uso atual de intervenções semelhantes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTemas em Psicologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInteligênciapt_BR
dc.subjectTreino cognitivopt_BR
dc.subjectMemória de trabalhopt_BR
dc.subjectTransferênciapt_BR
dc.subject.otherInteligênciapt_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.subject.otherCogniçãopt_BR
dc.subject.otherTransferência de aprendizagempt_BR
dc.titleTreinar memória de trabalho promove mudanças em inteligência fluida?pt_BR
dc.title.alternative¿Entrenar memoria de trabajo promueve cambios en la inteligencia fluida?pt_BR
dc.title.alternativeDoes Working Memory Training Promote Changes in Fluid Intelligence?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2017000200019#:~:text=De%20forma%20geral%2C%20o%20presente,a%20crian%C3%A7as%20com%20desenvolvimento%20t%C3%ADpico.pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3961-3475pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Treinar memória de trabalho promove mudanças em inteligência fluida_.pdf505.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.