Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/54664
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Passear com crianças: uma articulação entre a etnografia educacional e a análise de discurso foucaultiana |
Other Titles: | Walking with children: an articulation between educational ethnography and foucault’s discourse analysis |
Authors: | Pollyanna Regina Batista de Souza Maria Carolina da Silva Caldeira |
Abstract: | As pesquisas pós-críticas se caracterizam, também, por criarem metodologias que articulam procedimentos diversos para analisarem diferentes currículos. Apresenta-se, aqui, a metodologia utilizada para compreender como se estabeleceu um currículo da cidade vivido por crianças organizadas em uma experiência de educação integral, a partir da articulação entre a etnografia educacional e a análise de discurso foucaultiana. Além de apresentar as ferramentas utilizadas para a produção das informações, aponta-se posturas adequadas para esse fazer metodológico. Apresenta-se, por fim, algumas reflexões suscitadas pela articulação desses procedimentos. |
Abstract: | Post-critical research is also characterized by creating methodologies that articulate different procedures to analyze different curricula. Here, we present the methodology used to understand how a curriculum in the city lived by children organized in a comprehensive education experience was organized, based on the articulation of educational ethnography and Foucault's discourse analysis. In addition to presentingthe tools used for the production of information, adequate postures for this methodological approach are pointed out. Finally, we present some reflections raised by the articulation of these procedures. |
Subject: | Currículos Crianças - Pesquisa Educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org//10.15687/rec.v14iEspecial.60273 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/54664 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/60273 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Espaço do Currículo |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Passear com crianças_ uma articulação entre a etnografia educacional e a análise de discurso foucaultiana.pdf | 8.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.