Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54664
Type: Artigo de Periódico
Title: Passear com crianças: uma articulação entre a etnografia educacional e a análise de discurso foucaultiana
Other Titles: Walking with children: an articulation between educational ethnography and foucault’s discourse analysis
Authors: Pollyanna Regina Batista de Souza
Maria Carolina da Silva Caldeira
Abstract: As pesquisas pós-críticas se caracterizam, também, por criarem metodologias que articulam procedimentos diversos para analisarem diferentes currículos. Apresenta-se, aqui, a metodologia utilizada para compreender como se estabeleceu um currículo da cidade vivido por crianças organizadas em uma experiência de educação integral, a partir da articulação entre a etnografia educacional e a análise de discurso foucaultiana. Além de apresentar as ferramentas utilizadas para a produção das informações, aponta-se posturas adequadas para esse fazer metodológico. Apresenta-se, por fim, algumas reflexões suscitadas pela articulação desses procedimentos.
Abstract: Post-critical research is also characterized by creating methodologies that articulate different procedures to analyze different curricula. Here, we present the methodology used to understand how a curriculum in the city lived by children organized in a comprehensive education experience was organized, based on the articulation of educational ethnography and Foucault's discourse analysis. In addition to presentingthe tools used for the production of information, adequate postures for this methodological approach are pointed out. Finally, we present some reflections raised by the articulation of these procedures.
Subject: Currículos
Crianças - Pesquisa
Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org//10.15687/rec.v14iEspecial.60273
URI: http://hdl.handle.net/1843/54664
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/60273
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Espaço do Currículo
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.