Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54849
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Carolina da Silva Caldeirapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-12T22:55:26Z-
dc.date.available2023-06-12T22:55:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume46pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage27pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5902/1984644445309pt_BR
dc.identifier.issn1984-6444pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54849-
dc.description.abstractThis article analyzes the knowledge and practices made available in pre-service teacher education curriculum of the Projeto Imersão Docente (PID) with regard to the inclusion of students targeting special education (PAEE), based on the meanings attributed by those who participated in the Project. The PID constitutes a possibility of pre-service teacher education that operates through the insertion of future teachers in elementary school classes at a full-time school that works at a Federal University. In this Project, undergraduate students have the possibility to act as mediators for the process of inclusion of students PAEE, being guided by the teaching team that works at the institution. Based on the post-critical perspective and, particularly, on the concepts developed by Michel Foucault, it is understood that the curriculum of this Project provides certain knowledge and demands that undergraduate students exercise certain practices on themselves in order to constitute as future teachers who take inclusion as a central aspect of their teaching actions. Through the analysis of interviews conducted with thirteen undergraduate students who worked on the Project between 2016 and 2018, it is argued that this curriculum operates with knowledge that provides constant questioning (if), the understanding of “difference within difference” and the belief in everyone's potential for permanent learning. Thus, this curriculum reactivates the imperative of inclusion that operates today and produces teachers who believe in the potential of inclusive education to promote a more just and equal education.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa os saberes e as práticas disponibilizados no currículo de formação inicial docente do Projeto Imersão Docente (PID), no que se refere à inclusão de estudantes público-alvo da educação especial (PAEE), com base nos significados atribuídos por aqueles/as que participaram do Projeto. O PID constitui-se como uma possibilidade de formação inicial de professores/as que opera por meio da inserção de futuros/as docentes em turmas de ensino fundamental de uma escola de tempo integral que funciona em uma Universidade Federal. Nesse Projeto, os/as estudantes de graduação têm a possibilidade de atuarem como mediadores/as do processo de inclusão de alunos/as PAEE, sendo orientados/as pela equipe docente que atua na instituição. Com base na perspectiva pós-crítica e, particularmente, nos conceitos desenvolvidos por Michel Foucault, compreende-se que o currículo desse Projeto disponibiliza certos saberes e demanda que os/as graduandos/as exerçam certas práticas sobre si mesmos/as a fim de constituírem-se como futuros/as professores/as que tomam a inclusão como aspecto central de suas ações docentes. Por meio da análise de entrevistas realizadas com treze graduandos/as que atuaram no Projeto entre 2016 e 2018, argumenta-se que esse currículo opera com saberes que proporcionam o questionar(-se) constante, a compreensão da “diferença dentro da diferença” e a crença no potencial de todos/as para a permanente aprendizagem. Dessa forma, esse currículo reativa o imperativo da inclusão que opera na atualidade e produz docentes que acreditam na potencialidade da educação inclusiva para a promoção de uma educação mais justa e igualitária.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Educação-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherProfessores de educação especialpt_BR
dc.subject.otherInclusão escolarpt_BR
dc.titleCurrículo de formação docente inicial e inclusão de estudantes PAEE: uma análise do Projeto Imersão Docentept_BR
dc.title.alternativeCurriculum of pre-service teacher education and inclusion of PAEE students: an analysis of the Projeto Imersão Docentept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/45309pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0668-1989pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.