Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54902
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Carolina da Silva Caldeirapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-14T00:15:57Z-
dc.date.available2023-06-14T00:15:57Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue55pt_BR
dc.citation.spage148pt_BR
dc.citation.epage169pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.29327/227811.23.55-7pt_BR
dc.identifier.issn2358-0801pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54902-
dc.description.abstractBased on cultural studies and gender studies, this article analyzes the gendered subject positions made available by four animated films: Toy Story, Monsters Inc., Finding Nemo and The Incredibles. As a methodology, screen ethnography and Foucauldian-inspired discourse analysis were used. The analysis concluded that in these films, the positions of romantic, irrational and childlike subjects are demanded for women and, for men, the position of caregiver, courageous and heroic subject. In this sense, the films analyzed combine the dissemination of female positions widely known in our society, particularly with regard to a femininity based on heteronormative patterns, while presenting small cracks through which other subjectivities may emerge.pt_BR
dc.description.resumoCom base nos estudos culturais e nos estudos de gênero, este artigo analisa as posições de sujeito generificadas disponibilizadas por quatro filmes de animação: Toy Story, Monstros S.A, Procurando Nemo e Os Incríveis. Como metodologia, utilizou-se a etnografia da tela e análise de discurso de inspiração foucaultiana. A análise concluiu que nesses filmes demandam-se para as mulheres as posições de sujeito romântica, irracional e infantil e, para os homens, a posição de sujeito cuidador, corajoso e herói. Nesse sentido, os filmes analisados combinam a divulgação de posições femininas amplamente conhecidas em nossa sociedade, particularmente no que se refere a uma feminilidade pautada em padrões heteronormativos, ao mesmo tempo em que apresenta pequenas fissuras por meio das quais outras subjetividades podem emergir.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTextura - Revista de Educação e Letras-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectPedagogias culturaispt_BR
dc.subjectFilmes infantispt_BR
dc.subject.otherFilmes infantojuvenispt_BR
dc.subject.otherMulheres - Identidadept_BR
dc.titlePedagogias de gênero em filmes infantis de animação: romantismo, heroísmo e infantilidade para produção de feminilidades e masculinidadespt_BR
dc.title.alternativeGender Pedagogies in children's animation films: romantism, heroism and infatility for the production of feminilities and malept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/6369pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0668-1989pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.