Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54997
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dc.creatorVagner Antônio Marquespt_BR
dc.creatorLuiz Cláudio Louzadapt_BR
dc.creatorHudson Fernandes Amaralpt_BR
dc.creatorAntônio Artur de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-16T13:32:06Z-
dc.date.available2023-06-16T13:32:06Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue35pt_BR
dc.citation.spage03pt_BR
dc.citation.epage31pt_BR
dc.identifier.doi10.5007/2175-8069.2018v15n35p3pt_BR
dc.identifier.issn21758069pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54997-
dc.description.abstractThe present study analyzed the effect of the Big Four audit firms on the type of auditor’s opinion. The research was descriptive, documental and quantitative, based on descriptive statistics and regression with panel data. It consisted in an analysis of the annual reports of 504 companies listed in the Brazilian stock exchange during the period from 2002 to 2012. It was possible to conclude that there is a concentration in the Brazilian audit market, since the Big Four audit firms managed to work with 75% of the companies, which could hamper the auditor's independence. On average, the probability of a listed company receiving a qualified report is 6.20%. It was also found that being audited by a Big Four and having differentiated Levels of Governance reducesthe probability of receiving a qualified auditor’s opinion. In turn, companies that incur losses and the adoption of Partial IFRS are associated to a higher likelihood of receiving a qualified opinion. These results may contribute to regulators, investorsand auditors in signaling out the factors that affect the auditor's type of opinion.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho analisouo efeito das Big Foursobre o tipo de opinião dos auditores. O estudo, descritivo, documental e quantitativo,analisou relatórios anuais de 504 empresas listadas na [B]³no períodode 2002-2012 através de estatística descritiva e regressão com dados em painel. Observou-se existiruma concentração do mercado de auditoria, pois as Big Fourchegaram a auditar 75% dasempresas, o que pode prejudicar a independência do auditor. Em média, a probabilidade de uma empresa listada receber um relatório modificado é 6,20%. Verificou-se ainda que ser auditado por uma Big Foure possuir Níveis Diferenciados de Governança reduzema probabilidade de se receber uma opinião modificada. Por sua vez, empresas que apresentam prejuízos e a adoção do IFRS Parcial aumentarama probabilidade de receberemuma opinião modificada. Estes resultados contribuem com osreguladores, investidores e auditores na sinalização dos fatores que afetam o tipo de opinião do auditor.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA PRODUÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Contemporânea de Contabilidade-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBig Fourpt_BR
dc.subjectAuditoria Independentept_BR
dc.subjectOpinião do auditorpt_BR
dc.subject.otherGovernança corporativapt_BR
dc.subject.otherAuditoriapt_BR
dc.subject.otherMercado de capitaispt_BR
dc.titleO poder da reputação: evidências do efeito big four sobre a opinião do auditorpt_BR
dc.title.alternativeThe power of reputation: evidences of the big four effect on auditor's opinionpt_BR
dc.title.alternativeEl poder de la reputación: evidencias del efecto big four en la opinión del auditorpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://https://periodicos.ufsc.br/index.php/contabilidade/article/view/47203pt_BR
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