Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55008
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDavid Silva Francopt_BR
dc.creatorKely Cesar Martins de Paivapt_BR
dc.creatorMichelle Regina Santana Dutrapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-16T17:07:52Z-
dc.date.available2023-06-16T17:07:52Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage75pt_BR
dc.citation.epage97pt_BR
dc.identifier.doi10.9771/23172428rigs.v7i2.25301pt_BR
dc.identifier.issn23172428pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55008-
dc.description.abstractThe objective of this study was to analyze how temporal perceptions and perceptions of control forms of call center workers are related. The theoretical framework focused on time in organizations and the five temporal dimensions presented by Bluedorn and Jaussi (2007). A descriptive empirical research was performed, with a qualitative approach and content analysis of interviews carried out with 19 telemarketing operators, using an interpretative positioning. It was observed that the majority of the interviewees prefer to work in a monocronic, fast, punctual, future-focused manner, and they seem to have lagging entrainment. It was also analyzed the preponderance of the control instruments exercised by the company over the employees in relation to their perceptions and temporal experiences, since, besides not being able to adopt more comfortable behavior, their time is continually pressed towards a growing productivity. The results allow for reflections upon the precarious work of the telemarketing operator, something that is not overcome by simply reducing their working hours, as already effected by legal instruments in the country.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste estudo foi analisar como se relacionam percepções temporais e percepções de formas de controle de trabalhadores de call center. O referencial teórico focalizou o tempo nas organizações, aprofundando- se nas cinco dimensões temporais apresentadas por Bluedorn e Jaussi (2007). Empreendeu-se uma pesquisa empírica descritiva, com abordagem qualitativa e análise de conteúdo de 19 entrevistas realizadas com operadores de telemarketing, a partir de um posicionamento interpretacionista. Pôde ser observado que a maioria dos entrevistados prefere trabalhar de modo monocrônico, veloz, pontual, atento ao futuro e eles parecem ter o arrastamento por condução. Analisou-se ainda a preponderância dos instrumentos de controle exercido pela empresa sobre o empregado no que tange a suas percepções e experiências temporais, pois, além de ele não poder adotar comportamentos considerados mais confortáveis, seu tempo é continuamente pressionado rumo a uma crescente produtividade. Os resultados possibilitam reflexões sobre o precário trabalho do operador de telemarketing, algo que não se torna superável pela simples redução de sua jornada de trabalho, como já efetivado por instrumentos legais no paíspt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRIGS – Revista Interdisciplinar de Gestão Socialpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPercepções temporaispt_BR
dc.subjectTempopt_BR
dc.subjectControlept_BR
dc.subjectCall centerpt_BR
dc.subjectAdministração de recursos humanospt_BR
dc.subject.otherRecursos humanospt_BR
dc.subject.otherCentros de atendimento ao clientept_BR
dc.titlePercepções temporais e controle: um estudo com trabalhadores de call centerpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://https://portalseer.ufba.br/index.php/rigs/article/view/25301/16623pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Percepções Temporais e Controle.pdf158.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.